Lisäsääntöjä HARP-peliini

Vaikka en olekaan HARPpia kauhean pitkään pelauttanutkaan, läjä pieniä muutoksia on jo ilmaantunut. Täältä löytyy peleissäni käytössä oleva vaihtoehto hahmon alkuominaisuuksien määrittelyyn, useita muutoksia tason nostoon sekä muutoksia taitoihin ja taikuuteen.

Hahmonluonti

Hahmot luodaan tavalla, joka muistuttaa kirjassa annettua tapaa 2. eli ostamalla ominaisuudet pisteillä, kuitenkin seuraavin muutoksin:

  1. Ostetaan ominaisuuksia viidelläsadalla (500) pisteellä. Tässä vaiheessa maksimiarvo millekään ominaisuudelle on 92.
  2. Nostetaan järjestyksessä jokaisen ominaisuuden arvoa 2d4:llä, eli heitetään jokaiselle ominaisuudelle 2d4 ja lisätään se suoraan omiasuuden arvoon.
  3. Ostetaan ominaisuuksiin vielä viidellätoista (15) pisteellä lisää. Nyt maksimiarvo ominaisuuksille on 100.

Hahmot tulevat siis olemaan ominaisuuksiltaan suurinpiirtein sellaisia kuin pelaajat haluavat, mutta jotkin ominaisuudet tulevat olemaan aavistuksen vahvempia tai heikompia kuin oletettiin. Odotusarvo käytetyille pisteille on periaatteessa sama 555 kuin kirjan tavalla 3., joskin jos jokin ominaisuus ostetaan vaiheessa 1. arvoon 90 tai yli tulee hahmo saamaan pientä pistehyötyä nopanheitosta. Toisaalta, hahmolla tulee olemaan tällöin usea keskiarvoinen tai heikko ominaisuus.

Tason nosto

Tasoa noustaessa (ei siis hahmoa luotaessa) on useita lisäsääntöjä:

Tasoa noustaessa on myöskin tarpeellista ilmoittaa PJ:lle, mitä pelaaja arvelee tekevänsä seuraavan tasonnousun yhteydessä; monia erikoiskykyjä ja harjoittelupaketteja varten on hahmon tehtävä roolipelin aikana erilaisia asioita.

Saatavat kehityspisteet

Koska ominaisuuksissta riippuva kehityspisteiden saanti saa aikaan sen, että kaikilla hahmoilla on lopuksi kaikki ominaisuudet 91 muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, saavat hahmot kehityspisteitä 35 + taso, jolle noustaan. Ensimmäisellä tasolla, hahmoa luodessa, saa siis 72 pistettä (kaksinkertaiset pisteet kuten normaalistikin), ja sen jälkeen toisella tasolla 37, kolmannella 38 jne.
Edelliseen on yksi poikkeus: mikäli ominaisuus on yli 100, saa siitä ylimääräisiä kehityspisteitä, tosin 10 vähemmän kuin normaalisti, eli 1 ylimääräinen KP, jos ominaisuus on 101, 2 ylimääräistä jos se on 102 jne. Käytännössä saatavien KP:n määrä on siis ominaisuus - 100 tai ominaisuudesta saatava bonus - 10.

Ominaisuuksien nostaminen

Harpin tavanomainen ominaisuuksien nostaminen toimii 90:n yläpuolella jossain määrin järjettömästi, joten käytetään seuraavaa taulukkoa sen sijaan. Taulukossa on myös luvut yli 105:n, eli ominaisuuksilla ei ole nykyään ylärajaa. Niistä saatavat ominaisuusbonukset jatkavat kasvuaan samalla tavalla kuin välillä 101-105, eli käytännössä arvo - 90.
Vaikkakin tämä saattaa epätasapainottaa peliä hiukan, käytännössä ei ole oletettavaa, että hahmoilla olisi yli 105:den (tai edes yli 91:n) meneviä ominaisuuksia alemmilla tasoilla, eli sinä aikana, jolloin taitoihin tulee suurempi nosto ostamalla taitoa suoraan kehityspisteillä. Pikaisesti voidaan myöskin arvioida, että ominaisuuden pitää vaikuttaa kolmeentoista taitoon, joita kaikkia osataan yli 20:n taitotason edestä, ja joita kaikkia käytetään kohtalaisen paljon, ennen kuin ominaisuuden nostaminen arvoon 111 tai sen yli kannattaa.

Uusi arvoHinta
1-901
91-952
96-1013
102-10515
106-11020
111+25

Taitojen ostaminen

Suosittuja taitoja, eli niitä joita voi ostaa yhden tason kahdella kehityspisteellä, ei ole rajoittamattomasti, vaan maksimimäärä tietyn taitokategorian taitojen nostossa suosittuina taitoina on hahmoluokan aloitustaitotasojen määrä kertaa kolme.
Esimerkki:
Samoajan taitokategoriat ovat Ulkoilma (6), Taistelu (4), Mystiset (3), Yleiset (3), Fyysiset (2) ja Salavihkaisuus (2).
Maksimimäärä taitotasoja, jonka voi ostaa suosittuina taitoina kustakin kategoriasta on siis Ulkoilma: 18, Taistelu: 12, Mystiset: 9, Yleiset: 9, Fyysiset: 6 ja Salavihkaisuus: 6.
Tämän muutoksen pääasiallisena tarkoituksena on estää tekemästä hahmoja, jotka ovat kehittäneet hahmoluokalle sallittuja mutta vähempimerkityksellisinä pidettäviä taitoja.

Useampi hahmoluokka

Mikäli hahmolla on useampi hahmoluokka, eli hän on ostanut Uusi hahmoluokka-erikoiskyvyn, hänen pitää samoin kuin normaalisti päättää, mitä luokkaa hän nostaa, ja suositut kategoriat ovat yhä samat, samoin kuin mistä listoista hän saa opetella loitsuja. Taitojen maksiminostomäärä on kuitenkin nyt korkein kaikista niistä hahmoluokista, joilla kyseinen taitokategoria on suosittuna kategoriana. Siis, mikäli toisella hahmoluokalla on suosittu kategoria, jota nostettavalla luokalla ei ole suosittuna, se ei ole nostettaessa suosittu kategoria.
Esimerkki:
Samoajamme on ottanut velho-luokan Uusi hahmoluokka-erikoiskyvyllä itselleen toiseksi hahmoluokaksi. Velhon suositut kategoriat ovat Mystiset (10), Yleiset (4), Fyysiset (2), Taiteelliset (2), ja Vaikuttamis (2).
Jos hän tason noustessaan ottaa samoaja-tason, maksimitasot nostettaville taidoille ovat Ulkoilma: 18, Taistelu: 12, Fyysiset: 6, Yleiset: 12, Salavihkaisuus: 6, ja Mystiset: 30 ja velho-tason nostaessaan maksimitasot ovat Mystiset: 30, Yleiset: 12, Fyysiset: 6, Taiteelliset: 6 ja Vaikuttamis: 6. Hän ei siis hyödy korkeammista maksimitasoista ottaessaan velho-tason mutta samoaja-tason ottaessaan osa maksimitasoista ovat korkeampia. On huomattava kuitenkin, että ottaessaan samoaja-tason hän ei voi nostaa velho-loitsuja suosittujen taitojen hinnalla ja toisinpäin.

Erikoiskykyjen ostamisraja

Hankkiessaan uusia erikoiskykyjä hahmo voi ostaa niitä yhdellä tasolla enintään kahdenkymmenen pisteen edestä. Mikäli haluttu erikoiskyky maksaa enemmän kuin 20 pistettä, se pitää ostaa useammassa erässä; tällöin merkitään hahmolomakkeeseen kuinka monta pistettä erikoiskyvystä on jo maksettu. Erikoiskykyä ei kuitenkaan voi käyttää ennen kuin sen hinnan on maksanut kokonaan, ellei PJ toisin määrää.

Hankittujen erikoiskykyjen voimistaminen

Mikäli hahmolla on erikoiskyky, josta on olemassa voimakkaampia versioita, voi hän vaihtaa erikoiskykynsä voimakkaampaan maksamalla 1,2 kertaa erotuksen hinnan.
Esimerkki:
Hahmolla on Regeneraation heikoin versio ja hän haluaa ostaa suurimman Regeneraation asteen. Heikoimman hinta on 15 kehityspistettä, voimakkaimman 45, eli erotus on 30 ja maksettava hinta siis 36 kehityspistettä.
Mikäli on olemassa useampi heikompi erikoiskyky (esim. Taikuus-kirjan Vastustus-erikoiskyvyt), lasketaan vain kallein heikompi erikoiskyky.

Tasonnousurajat korkeammilla tasoilla

Korkeammilla tasoilla käytetään eri kokemuspisterajoja kuin ne, jotka löytyvät Harpin peruskirjasta:

TasoKokemuspisteet TasoKokemuspisteet
1610500 2522200
1711600 2623750
1812750 2725350
1913950 2827000
2015200 2928700
2116500 3030450
2217850 3132250
2319250 3234100
2420700 3336000

Tason 33 jälkeen vaaditaan aina 2000 kokemusta lisää seuraavalle tasolle, eli tasolle 34. 38000, tasolle 35. 40000 ja niin edelleen.

Muutokset taidoissa

Taitoja on järjestetty taitoluokkiin hiukan eri tavalla kuin ennen, ja Athletic-luokka poistettu. Kaksi uutta taitoa, kummatkin Vaikuttamis-luokassa, ja kolmea Ulkoilma-luokan taitoa on muutettu hiukan käyttökelpoisemmaksi.

Taitoluokat

Athletic-luokka poistetaan, ja Akrobatia sekä Kiipeäminen siirretään Fyysiset-luokkaan ja Kahlekuninkuus siirretään Salavihkaisuus-luokkaan. Taitoluokkia koskevissa asioissa tilannetta käsitellään siten, että Athletic-luokka on sulautettu osaksi Fyysiset-luokkaa (esim. alussa käytössä olevat pisteet taitoihin ja tason noston yhteydessä olevat rajoitukset).
Silmänkääntötemput siirretään Salavihkaisuus-luokasta Vaikuttamis-luokkaan ja sen ominaisuudet muuttuvat (No/Ol):ksi. Vaikuttamis-luokkaan lisätään myös kaksi uutta taitoa, Neuvottelu (Ol/In) ja Huhut (In/Ol), ja Kaupankäynti-taidon ominaisuudet muuttuvat (Ol/Pä):ksi.

Neuvottelu (Negotiation)

Tätä taitoa käytetään neuvotteluissa sekä joskus myös ystävällismielisessä suostuttelussa. Sen avulla voidaan järjestää rauhansopimuksia tai naimakauppoja, selvittää riitaantuneiden naapureiden välit tai arvioida tarvittavien kunnianosoitusten määriä. Tätä taitoa käytetään yleensä silloin, kun selviä rahallisia arvoja ei voida asettaa, ja neuvottelun tarkoituksena on saavuttaa jonkinlainen yhteisymmärrys.

Huhut (Rumours)

Tämän taidon avulla kerätään huhuja ja erotetaan niistä tosiseikat. Henkilöiden voiteleminen, esimerkiksi tarjoamalla tuopillinen, on perinteikäs tapa saada kielenkannat liikkeelle. Tyypillisesti huhut kertovat paikallisista johtajista sekä heidän perheistään, tärkeiden organisaatioiden toiminnasta sekä tietenkin myös sankarien teoista.
Huhumyllytys (Rumourmongering): (-20) Tällä alalajilla lähetetään huhuja kiertämään tai muunnellaan käynnissä olevia huhuja haluttuun suuntaan. Toisaalta myös tietyn henkilön lähettämien huhujen alkuperän selvittäminen onnistuu tällä alalajilla; käytetään RR-tuloksia tavanomaiseen tapaan.

Erätaidot

Tätä taitoa voi käyttää normaaliin maastossa selviytymiseen muissa kuin opetellussa maastotyypissä -50 haitalla, mikäli maastotyypit ovat hyvin erilaisia (tyypillisesti eri ilmastovyöhykkeillä) tai -30 haitalla mikäli ne ovat riittävän läheisiä (esim. ne rajaavat laajoilla alueilla toisiaan). Jokaista 20 opeteltua taitotasoa kohti saa ottaa yhden uuden "tutun" alueen, jonka kanssa saa vain -10 haitan nopanheittoon. "Tuttuja" alueita voi vaihtaa sillä hetkellä "opeteltuun" samalla tavalla kuin aseiden käyttötaidossa; viikon oleskelu halutussa maastotyypissä palauttaa vanhat taidot pinnalle.
Kuitenkin on otettava huomioon, että esimerkiksi yrttejä voi hakea vain sellaisesta maastosta, joka on "opeteltu" - "Tutusta" maastosta yrttien etsiminen tapahtuu -50 haitalla ja muissa se on mahdotonta.
Tämän muutoksen jälkeen samoajien tai muiden ulkoilmahahmojen kannattanee ottaa tämä taito kaksi (tai enintään kolme) kertaa, joka riittää ajan myötä kyllä kaikkien eri maastotyyppien opetteluun.

Eläintenkäsittely

Tätä taitoa voi käyttää muihinkin kuin opetellun eläinryhmän käsittelyyn, tapauksesta riippuvalla haitalla. Haitat vaihtelevat -30:stä -80:een, ja niiden suuruudesta joutuu pelinjohtaja päättämään tilanteen mukaan. Esimerkiksi käärmeiden ja liskojen käsittely on melko samanlaista, kun taas lintujen ja porsaiden käsittely on hyvinkin erilainen juttu. Tässä taidossa saa, kuten Erätaidoissa, opetella uuden "tutun" ryhmän jokaista täyttä 20 opeteltua taitotasoa kohti. "Tutun" ryhmän on oltava jossain määrin samankaltainen, joskin PJ voi myös hyväksyä aika lailla erilaisenkin eläinryhmän, jos hahmo on ollut paljon ryhmän eläinten kanssa tekemisissä ja on opetellut pelin aikana niitä käsittelemään.

Eläinymmärrys

Toimii melko lailla kuten Eläintenkäsittely, joskin pelaajan tarvinnee selittää PJ:lle (ja roolipelata) jonkun verran enemmän jos haluaa uuden "tutun" eläinryhmän, joka on merkittävästi erilainen verrattuna "opeteltuun".

Taikuus

Taikuudessa on tällä muutoksia moka-taulukkoon ja uusia vähäloitsuja.

Taikuus-mokat

Ihan vaan mausteen vuoksi, kun mokaa loitsun joka käyttää kriittistaulukkoa, käytetään kyseistä taulukkoa myös sitten mokaheittoon.
Koska osa taikuus-mokista on aika harmillisia, käytetään seuraavaa taulukkoa loitsumokien kohdalla:

Spell TypeModifier
Cantrip-20
Utility-10
Attack-5
Elemental Attack0
Scaled+10
Reduced Casting Time+10
For each talent that
applies only to this spell
-5
For each 5 full
ranks in spell
-1

Uusia vähäloitsuja

Muutama uusi cantrip jos kiinnostaa opetella:

Duration till Dawn/Dusk

PP Cost: 1
Range: Self
Duration: -
Spell Type: Utility
RR: -
Spheres: Cantrip
Description: The caster learns how many hours it will be until the sun next rises or sets.

Phase of Moon

PP Cost: 1
Range: Self
Duration: -
Spell Type: Utility
RR: -
Spheres: Cantrip
Description: The caster learns the current phase of the moon.

Sound

PP Cost: 2
Range: 10'
Duration: -
Spell Type: Utility
RR: -
Spheres: Cantrip
Description: A single sound, lasting a single round or less, is emitted from somewhere nearby (within 10') the caster. The sound is always exactly the same - this cantrip may be learned multiple times for different sounds. If human voice is chosen, the maximum length is one syllable and the voice is always the caster's.

Shout

PP Cost: 1
Range: Touch
Duration: Concentration
Spell Type: Utility
RR: -
Spheres: Cantrip
Description: The target's voice is magnified so that he can be heard well at further distances or over common noises.

Takaisin roolipeli-sivuille.