Sääntömuutoksia

Seuraavat ovat 4. laitoksen mukaisia, kaksi ekaa voisivat toimia 5. laitoksessa, viimeisessä ei ole suurempaa pointtia uusien kirjoittamissääntöjen takia.

Taidot

Taidoissa ei ole heti automaattista erikoistumista, vaan aina kun saavutetaan uusi taso, heitetään perusnoppaa ja jos tulos on sama tai alle kuin taitoon vaaditut kokemuspisteet yhteensä (siis pyramidi-pojot), niin hahmo voi valita erikoistumisensa. Erikoistumisia voi olla vain yksi. Käytännössä sääntömuutos merkitsee, että hahmo ei yleensä saa heti erikoistumista, vaan joutuu opetelemaan vähän taitoa. Erikoistuminen tulee kuitenkin viimeistään taitotasolla 4 (pyramidipojot 10). Hahmonluonnissa heitetään myös tällä tavoin noppaa jos taito on 3 tai alle.

Kirjat

Summaen opetteluun tulee lievä vaikeutus: Summaen kohdenumerosta vähennetään hahmon tämänhetkinen taso ja jaetaan viidellä, pyöristäen alaspäin, ja oppisummasta vähennetään tämä luku. Selityksenä on se, että osaavan velhon kirjoittamasta tekstistä on lukijan vaikeampi ymmärtää, ellei hän ole riittävän korkealla tasolla. Tällä tavoin myös yksinkertaisemmat Summaet tulevat hyödyllisiksi, sillä ne käyvät paremmin aloittelijalle luettaviksi. Vaikutus näkyy enimäkseen taikoimistaiteissa, sillä taitojen Summaejen kohdenumerot harvoin ovat kovin suuria.

Kirjan alatyyppi: Perusteet-Summae

Summaen kirjoittaja voi päättää kirjoittavansa kirjan aloittelijoille. Tällöin pätevät muuten samat säännöt kuin Summaen kirjoittamisessa, mutta kohdenumeroksi tulee neljännes kirjoittajan taidosta. Toisaalta, yllä oleva vähennyssääntö ei koskaan päde näitä kirjoja luettaessa, ja kirjan laaduksi tulee [Com * 2 + Scribe + 3] tavallisen [Com + Scribe + 3] sijasta.

Takaisin Ars Magican pääsivulle.
Takaisin roolipelien pääsivulle.