Vaikka en olekaan HARPpia kauhean pitkään pelauttanutkaan, läjä pieniä muutoksia on jo ilmaantunut. Täältä löytyy peleissäni käytössä oleva vaihtoehto hahmon alkuominaisuuksien määrittelyyn, useita muutoksia tason nostoon sekä muutoksia taitoihin ja taikuuteen.
Hahmot luodaan tavalla, joka muistuttaa kirjassa annettua tapaa 2. eli ostamalla ominaisuudet pisteillä, kuitenkin seuraavin muutoksin:
Hahmot tulevat siis olemaan ominaisuuksiltaan suurinpiirtein sellaisia kuin pelaajat haluavat, mutta jotkin ominaisuudet tulevat olemaan aavistuksen vahvempia tai heikompia kuin oletettiin. Odotusarvo käytetyille pisteille on periaatteessa sama 555 kuin kirjan tavalla 3., joskin jos jokin ominaisuus ostetaan vaiheessa 1. arvoon 90 tai yli tulee hahmo saamaan pientä pistehyötyä nopanheitosta. Toisaalta, hahmolla tulee olemaan tällöin usea keskiarvoinen tai heikko ominaisuus.
Tasoa noustaessa (ei siis hahmoa luotaessa) on useita lisäsääntöjä:
Tasoa noustaessa on myöskin tarpeellista ilmoittaa PJ:lle, mitä pelaaja arvelee tekevänsä seuraavan tasonnousun yhteydessä; monia erikoiskykyjä ja harjoittelupaketteja varten on hahmon tehtävä roolipelin aikana erilaisia asioita.
Koska ominaisuuksissta riippuva kehityspisteiden saanti saa aikaan sen,
että kaikilla hahmoilla on lopuksi kaikki ominaisuudet 91 muutamia
poikkeuksia lukuunottamatta, saavat hahmot kehityspisteitä 35 +
taso, jolle noustaan. Ensimmäisellä tasolla, hahmoa luodessa, saa
siis 72 pistettä (kaksinkertaiset pisteet kuten normaalistikin), ja sen
jälkeen toisella tasolla 37, kolmannella 38 jne.
Edelliseen on yksi poikkeus: mikäli ominaisuus on yli 100, saa siitä
ylimääräisiä kehityspisteitä, tosin 10 vähemmän kuin normaalisti, eli 1
ylimääräinen KP, jos ominaisuus on 101, 2 ylimääräistä jos se on 102 jne.
Käytännössä saatavien KP:n määrä on siis ominaisuus - 100 tai
ominaisuudesta saatava bonus - 10.
Harpin tavanomainen ominaisuuksien nostaminen toimii 90:n yläpuolella
jossain määrin järjettömästi, joten käytetään seuraavaa taulukkoa sen
sijaan. Taulukossa on myös luvut yli 105:n, eli ominaisuuksilla ei ole
nykyään ylärajaa. Niistä saatavat ominaisuusbonukset jatkavat kasvuaan
samalla tavalla kuin välillä 101-105, eli käytännössä arvo -
90.
Vaikkakin tämä saattaa epätasapainottaa peliä hiukan, käytännössä ei ole
oletettavaa, että hahmoilla olisi yli 105:den (tai edes yli 91:n) meneviä
ominaisuuksia alemmilla tasoilla, eli sinä aikana, jolloin taitoihin tulee
suurempi nosto ostamalla taitoa suoraan kehityspisteillä. Pikaisesti
voidaan myöskin arvioida, että ominaisuuden pitää vaikuttaa kolmeentoista
taitoon, joita kaikkia osataan yli 20:n taitotason edestä, ja joita
kaikkia käytetään kohtalaisen paljon, ennen kuin ominaisuuden
nostaminen arvoon 111 tai sen yli kannattaa.
Uusi arvo | Hinta |
---|---|
1-90 | 1 |
91-95 | 2 |
96-101 | 3 |
102-105 | 15 |
106-110 | 20 |
111+ | 25 |
Suosittuja taitoja, eli niitä joita voi ostaa yhden tason kahdella
kehityspisteellä, ei ole rajoittamattomasti, vaan maksimimäärä tietyn
taitokategorian taitojen nostossa suosittuina taitoina on hahmoluokan
aloitustaitotasojen määrä kertaa kolme.
Esimerkki:
Samoajan taitokategoriat ovat
Ulkoilma (6),
Taistelu (4),
Mystiset (3),
Yleiset (3),
Fyysiset (2)
ja Salavihkaisuus (2).
Maksimimäärä taitotasoja, jonka voi ostaa suosittuina taitoina kustakin
kategoriasta on siis
Ulkoilma: 18,
Taistelu: 12,
Mystiset: 9,
Yleiset: 9,
Fyysiset: 6
ja Salavihkaisuus: 6.
Tämän muutoksen pääasiallisena tarkoituksena on estää tekemästä hahmoja,
jotka ovat kehittäneet hahmoluokalle sallittuja mutta
vähempimerkityksellisinä pidettäviä taitoja.
Mikäli hahmolla on useampi hahmoluokka, eli hän on ostanut Uusi
hahmoluokka-erikoiskyvyn, hänen pitää samoin kuin normaalisti
päättää, mitä luokkaa hän nostaa, ja suositut kategoriat ovat yhä samat,
samoin kuin mistä listoista hän saa opetella loitsuja. Taitojen
maksiminostomäärä on kuitenkin nyt korkein kaikista niistä hahmoluokista,
joilla kyseinen taitokategoria on suosittuna kategoriana. Siis, mikäli
toisella hahmoluokalla on suosittu kategoria, jota nostettavalla luokalla
ei ole suosittuna, se ei ole nostettaessa suosittu kategoria.
Esimerkki:
Samoajamme on ottanut velho-luokan Uusi
hahmoluokka-erikoiskyvyllä itselleen toiseksi hahmoluokaksi. Velhon
suositut kategoriat ovat
Mystiset (10),
Yleiset (4),
Fyysiset (2),
Taiteelliset (2), ja
Vaikuttamis (2).
Jos hän tason noustessaan ottaa samoaja-tason, maksimitasot nostettaville
taidoille ovat
Ulkoilma: 18,
Taistelu: 12,
Fyysiset: 6,
Yleiset: 12,
Salavihkaisuus: 6,
ja Mystiset: 30
ja velho-tason nostaessaan maksimitasot ovat
Mystiset: 30,
Yleiset: 12,
Fyysiset: 6,
Taiteelliset: 6
ja Vaikuttamis: 6.
Hän ei siis hyödy korkeammista maksimitasoista ottaessaan velho-tason
mutta samoaja-tason ottaessaan osa maksimitasoista ovat korkeampia. On
huomattava kuitenkin, että ottaessaan samoaja-tason hän ei voi nostaa
velho-loitsuja suosittujen taitojen hinnalla ja toisinpäin.
Hankkiessaan uusia erikoiskykyjä hahmo voi ostaa niitä yhdellä tasolla enintään kahdenkymmenen pisteen edestä. Mikäli haluttu erikoiskyky maksaa enemmän kuin 20 pistettä, se pitää ostaa useammassa erässä; tällöin merkitään hahmolomakkeeseen kuinka monta pistettä erikoiskyvystä on jo maksettu. Erikoiskykyä ei kuitenkaan voi käyttää ennen kuin sen hinnan on maksanut kokonaan, ellei PJ toisin määrää.
Mikäli hahmolla on erikoiskyky, josta on olemassa voimakkaampia versioita,
voi hän vaihtaa erikoiskykynsä voimakkaampaan maksamalla 1,2 kertaa
erotuksen hinnan.
Esimerkki:
Hahmolla on Regeneraation heikoin versio ja hän haluaa ostaa
suurimman Regeneraation asteen. Heikoimman hinta on 15
kehityspistettä, voimakkaimman 45, eli erotus on 30 ja maksettava hinta
siis 36 kehityspistettä.
Mikäli on olemassa useampi heikompi erikoiskyky (esim. Taikuus-kirjan
Vastustus-erikoiskyvyt), lasketaan vain kallein heikompi
erikoiskyky.
Korkeammilla tasoilla käytetään eri kokemuspisterajoja kuin ne, jotka löytyvät Harpin peruskirjasta:
Taso | Kokemuspisteet | Taso | Kokemuspisteet |
---|---|---|---|
16 | 10500 | 25 | 22200 |
17 | 11600 | 26 | 23750 |
18 | 12750 | 27 | 25350 |
19 | 13950 | 28 | 27000 |
20 | 15200 | 29 | 28700 |
21 | 16500 | 30 | 30450 |
22 | 17850 | 31 | 32250 |
23 | 19250 | 32 | 34100 |
24 | 20700 | 33 | 36000 |
Tason 33 jälkeen vaaditaan aina 2000 kokemusta lisää seuraavalle tasolle, eli tasolle 34. 38000, tasolle 35. 40000 ja niin edelleen.
Taitoja on järjestetty taitoluokkiin hiukan eri tavalla kuin ennen, ja Athletic-luokka poistettu. Kaksi uutta taitoa, kummatkin Vaikuttamis-luokassa, ja kolmea Ulkoilma-luokan taitoa on muutettu hiukan käyttökelpoisemmaksi.
Athletic-luokka poistetaan, ja Akrobatia sekä
Kiipeäminen siirretään Fyysiset-luokkaan ja
Kahlekuninkuus siirretään
Salavihkaisuus-luokkaan. Taitoluokkia koskevissa asioissa
tilannetta käsitellään siten, että Athletic-luokka on
sulautettu osaksi Fyysiset-luokkaa (esim. alussa käytössä
olevat pisteet taitoihin ja tason noston yhteydessä olevat
rajoitukset).
Silmänkääntötemput siirretään
Salavihkaisuus-luokasta
Vaikuttamis-luokkaan ja sen ominaisuudet muuttuvat
(No/Ol):ksi.
Vaikuttamis-luokkaan lisätään myös kaksi uutta taitoa,
Neuvottelu (Ol/In) ja Huhut (In/Ol), ja
Kaupankäynti-taidon ominaisuudet muuttuvat (Ol/Pä):ksi.
Tätä taitoa käytetään neuvotteluissa sekä joskus myös ystävällismielisessä suostuttelussa. Sen avulla voidaan järjestää rauhansopimuksia tai naimakauppoja, selvittää riitaantuneiden naapureiden välit tai arvioida tarvittavien kunnianosoitusten määriä. Tätä taitoa käytetään yleensä silloin, kun selviä rahallisia arvoja ei voida asettaa, ja neuvottelun tarkoituksena on saavuttaa jonkinlainen yhteisymmärrys.
Tämän taidon avulla kerätään huhuja ja erotetaan niistä tosiseikat.
Henkilöiden voiteleminen, esimerkiksi tarjoamalla tuopillinen, on
perinteikäs tapa saada kielenkannat liikkeelle. Tyypillisesti huhut
kertovat paikallisista johtajista sekä heidän perheistään, tärkeiden
organisaatioiden toiminnasta sekä tietenkin myös sankarien teoista.
Huhumyllytys (Rumourmongering): (-20) Tällä alalajilla
lähetetään huhuja kiertämään tai muunnellaan käynnissä olevia huhuja
haluttuun suuntaan. Toisaalta myös tietyn henkilön lähettämien huhujen
alkuperän selvittäminen onnistuu tällä alalajilla; käytetään RR-tuloksia
tavanomaiseen tapaan.
Tätä taitoa voi käyttää normaaliin maastossa selviytymiseen muissa kuin
opetellussa maastotyypissä -50 haitalla, mikäli maastotyypit ovat hyvin
erilaisia (tyypillisesti eri ilmastovyöhykkeillä) tai -30 haitalla mikäli
ne ovat riittävän läheisiä (esim. ne rajaavat laajoilla alueilla
toisiaan). Jokaista 20 opeteltua taitotasoa kohti saa ottaa yhden uuden
"tutun" alueen, jonka kanssa saa vain -10 haitan nopanheittoon. "Tuttuja"
alueita voi vaihtaa sillä hetkellä "opeteltuun" samalla tavalla kuin
aseiden käyttötaidossa; viikon oleskelu halutussa maastotyypissä palauttaa
vanhat taidot pinnalle.
Kuitenkin on otettava huomioon, että esimerkiksi yrttejä voi hakea vain
sellaisesta maastosta, joka on "opeteltu" - "Tutusta" maastosta yrttien
etsiminen tapahtuu -50 haitalla ja muissa se on mahdotonta.
Tämän muutoksen jälkeen samoajien tai muiden ulkoilmahahmojen kannattanee
ottaa tämä taito kaksi (tai enintään kolme) kertaa, joka riittää ajan
myötä kyllä kaikkien eri maastotyyppien opetteluun.
Tätä taitoa voi käyttää muihinkin kuin opetellun eläinryhmän käsittelyyn, tapauksesta riippuvalla haitalla. Haitat vaihtelevat -30:stä -80:een, ja niiden suuruudesta joutuu pelinjohtaja päättämään tilanteen mukaan. Esimerkiksi käärmeiden ja liskojen käsittely on melko samanlaista, kun taas lintujen ja porsaiden käsittely on hyvinkin erilainen juttu. Tässä taidossa saa, kuten Erätaidoissa, opetella uuden "tutun" ryhmän jokaista täyttä 20 opeteltua taitotasoa kohti. "Tutun" ryhmän on oltava jossain määrin samankaltainen, joskin PJ voi myös hyväksyä aika lailla erilaisenkin eläinryhmän, jos hahmo on ollut paljon ryhmän eläinten kanssa tekemisissä ja on opetellut pelin aikana niitä käsittelemään.
Toimii melko lailla kuten Eläintenkäsittely, joskin pelaajan tarvinnee selittää PJ:lle (ja roolipelata) jonkun verran enemmän jos haluaa uuden "tutun" eläinryhmän, joka on merkittävästi erilainen verrattuna "opeteltuun".
Taikuudessa on tällä muutoksia moka-taulukkoon ja uusia vähäloitsuja.
Ihan vaan mausteen vuoksi, kun mokaa loitsun joka käyttää
kriittistaulukkoa, käytetään kyseistä taulukkoa myös sitten
mokaheittoon.
Koska osa taikuus-mokista on aika harmillisia, käytetään seuraavaa
taulukkoa loitsumokien kohdalla:
Spell Type | Modifier |
---|---|
Cantrip | -20 |
Utility | -10 |
Attack | -5 |
Elemental Attack | 0 |
Scaled | +10 |
Reduced Casting Time | +10 |
For each talent that applies only to this spell | -5 |
For each 5 full ranks in spell | -1 |
Muutama uusi cantrip jos kiinnostaa opetella:
PP Cost: 1
Range: Self
Duration: -
Spell Type: Utility
RR: -
Spheres: Cantrip
Description: The caster learns how many hours it will be
until the sun next rises or sets.
PP Cost: 1
Range: Self
Duration: -
Spell Type: Utility
RR: -
Spheres: Cantrip
Description: The caster learns the current phase of
the moon.
PP Cost: 2
Range: 10'
Duration: -
Spell Type: Utility
RR: -
Spheres: Cantrip
Description: A single sound, lasting a single round or
less, is emitted from somewhere nearby (within 10') the caster. The sound
is always exactly the same - this cantrip may be learned multiple times
for different sounds. If human voice is chosen, the maximum length is one
syllable and the voice is always the caster's.
PP Cost: 1
Range: Touch
Duration: Concentration
Spell Type: Utility
RR: -
Spheres: Cantrip
Description: The target's voice is magnified so that
he can be heard well at further distances or over common noises.
Takaisin roolipeli-sivuille.