Muutokset Praedorin taitoihin

Tällä sivulla listataan muutoksia itse taitoihin. Aluksi käsitellään jo olemassa olevat taidot, sitten uudet taidot, ja sen jälkeen mitä ominaisuuksia mahdollisesti käytetään niiden taitojen kanssa, joilla ei ole määriteltyä pääasiallista ominaisuutta.
Lopussa on myös lisäsäännöt vaihteleville taitohinnoille.

Vanhat taidot

Osa vanhoista taidoista toimii nyt hiukan eri tavalla. Lisäksi seuraavat taidot poistetaan:

Kielitaito

Kielitaito antaa nyt yhden kielitason jokaista taitotasoa kohti. Hahmo osaa tietysti yhä omaa kieltään syntyperäisesti, ja muiden kielien oppiminen syntyperäiselle tasolle vaatii vuosikausien oleskelua kulttuurissa, jossa kieltä käytetään.

Laulu ja soitto

Laulu ja soitto antaa nyt hahmolle kyvyn säestää yhdellä soittimella jokaista kahta taitotasoa kohti. Tällä tavalla valittujen soittimien erikoistumisilla ei ole tavanomaista rajoitusta erikoistumisen maksimitasolle.

Lukutaito

Lukutaito ei rajoita Historian tai Kirjojen ja tieteiden tasoa suoraan. Sen sijaan näissä, kuten myös muissa Oppineisuuteen pohjautuvissa taidoissa, PJ voi vaatia erillistä heittoa asioita kirjallisista lähteistä tutkittaessa. Samoin tällaisten taitojen opettelu lukutaitoa korkeammalle tasolle on varmasti hitaampaa ja voi myös vaatia ylimääräisiä heittoja.

Viettely

Viettely nimetään uudelleen ja sen käyttöä laajennetaan, eli tilalle tulee Suostuttelu. Suostuttelussa kysymys on luottamuksen rakentamisesta ja yhteisten päämäärien etsimisestä. Rauhallisella työllä voi pysyvästikin vaihtaa toisen osapuolen mielipiteitä, kiirellisemmällä puhuttamisella ehkä saa tämän sopimaan jotain jota hän ei miettimisen jälkeen hyväksykään. Viettely sopii yhä suostuttelun erikoistumisksi.

Uusia taitoja

Taikuustaidot

Taikuudesta on omalla sivullaan enemmän, mutta kaikille eri taikuuden alojen taidoille ovat seuraavat asiat yhteisiä:
Taitoa käytetään yleisimmin loitsimiseen, jolloin Mahti rajoittaa loitsimistaidon pääasiallista ominaisuutta, eli käytetään näistä kahdesta pienempää. Toinen yleinen käyttö on taikuuden alan analysoiminen tai siihen liittyvien asioiden tietäminen, jolloin käytetään Oppineisuutta. Jälkimmäisen avulla maallikotkin voivat tietää taikuudesta yhtä sun toista, vaikkeivät loitsia osaisikaan.

Vammain kesto

Hahmo kestää pahempia vammoja ja on muutenkin sitkeämpi tapaus, ainakin fyysisen vaurion suhteen. Tämä taitotaso lisätään hahmon Terveyteen kirjan sivulla 32 olevia taulukoita käytettäessä, eli sekä verta että syvää haavaa laskettaessa. (PJ voi päättää, haluaako jatkaa taulukoita yläpäästä.) Myös jotkin vammautumiseen tai paranemiseen liittyvät Terveys-heitot voi halutessaan korvata tämän taidon heitoilla (jolloin sitä käytetään kuten normaalia taitoa, eli puolet Terveydestä + taitotaso).
Jokaista menetettyä verta kohti saa yhden Terveyteen korvamerkityn kokemuspisteen. PJ saattaa myös antaa ylimääräisiä kokemuspisteitä isommista haavoittumisista, kunhan niistä on ensin parannuttu. Itsensä viiltelijät ansaitsevat PJ:ltä haavakuumeen eivätkä saa kokemuspisteitä.
Tämän taidon pääasiallinen ominaisuus on Terveys ja toissijaisia ominaisuuksia ovat Voima ja Sisukkuus.

Taikapisteet

Taikuutta osaamattomalla hahmolla on yhden kolmasosan Mahtinsa verran taikapisteitä, eikä hän voi niitä itse käyttää paitsi rituaaleissa tai tiettyjen taikaesineiden kautta. Tämän taidon opeteltuaan hahmon taikapisteet kasvavat tämän taidon taitoarvoon (eli puolen Mahdista ja taitotason summa). Taidon voi opetella periaatteessa kuka vain, mutta hyötyä siitä on enimmäkseen vain loitsijoille. Tämän taidon avulla saa myös käyttöön taikuuden alojen omakohtaisia taikapisteitä. Tarkempia tietoja tämän taidon käytöstä on taikuus-sivulla.
Samoin kuin vammain keston kanssa, jokaista tarpeellisesti loihdittuun taikaan kulutettua taikapistettä kohti saa yhden Mahtiin korvamerkityn kokemuspisteen. (Eli esimerkiksi taikapisteiden käyttäminen iltaisin ennen nukkumista johonkin turhiin loitsuihin ei tuo kokemuspisteitä. PJ päättää tilanteen mukaan.)
Tämän taidon pääasiallinen ominaisuus on Mahti ja toissijaisia ominaisuuksia ovat Sisukkuus ja Terveys.

Kanavointi

Kanavointi toimii kuten taikapisteet-taito, mutta siitä käyttöön saatavat pisteet ovat periaatteessa käytössä vain palvotun jumaluuden tavoitteita edistävään taikuuteen. Kanavoinnin avaaminen vaatii yleensä jonkin pitemmän rituaalin (voi olla loitsu, mutta ei ole pakko), jossa hahmo vannoo valoja palvontansa kohteelle, ja hänet vihitään kirkon jäseneksi.
Hahmolla voi olla sekä tämä että taikapisteet-taito, joskin monet jumaluudet voivat pitää tätä epäluottamuksen osoituksena, ja useimmat eivät katso hyvällä jos tämän taidon aste ei ole taikapisteitä parempi. Jos kumpikin taito on avattu, alakohtaiset pisteet voi tällöin laskea siitä taidosta, joka on korkeampi. Tästä taidosta saadut taikapisteet tulevat palvotulta jumaluudelta tai ainakin sen metafyysisestä suunnasta, joten pisteiden palautumisheittoihin tulee -1N verrattuna tavanomaisiin taikapisteisiin, ja PJ voi muutenkin palautella niitä hurskaasta käytöksestä.
Tämän taidon pääasiallinen ominaisuus on Mahti ja toissijaisia ominaisuuksia ovat Sisukkuus, Karisma ja Terveys.

Opettaminen

Opettaminenkin on oma taitonsa. Kuka tahansa voi kouluttaa muita, mutta tämän taidon osaaja takoo opin koulutettavan päähän paljon nopeammin. Opettamisen taitotaso lisätään koulutuksessa laskettavaan hahmojen taitojen erotukseen. Sen lisäksi tämä taito mahdollistaa useamman hengen opettamisen kerrallaan ilman haittoja. Opettamistaidosta ei tietenkään ole mitään hyötyä, jos opettaja ja opetettava ovat yhtä päteviä, eli taitotasot ovat yhtä suuret. Myös erikoistumisia voi opettaa, samat säännöt pätevät, ja tällöin katsotaan tietenkin erikoistumisien erotusta.
Tämän taidon pääasiallinen ominaisuus on Oppineisuus.

Kaksi asetta

Kilpi on tehokas torjumaan iskuja, mutta torjua voi myös aseella, vaikka se hiukan riskialttiimpaa onkin. Ja jos toisessa kädessä on ase, sopivassa tilanteessa voi myös kummallakin hyökätä. Kahdella aseella taistelu on siis oma taitonsa, ja jos kummassakin kädessä on samalla taidolla käytettävä ase, niitä käytettäessä käytetään pienempää tästä ja asetaidosta.
Tämän taidon pääasiallinen ominaisuus on Ketteryys. Tätä taitoa käytetään samalla ominaisuudella kuin itse asetta, eli osalla aseista Voiman kanssa.

Pääasialliset ominaisuudet

Taidot, joille ei ole annettu pääasiallista ominaisuutta, käyttävät arvoa 6 puolikkaana pääasiallisesta ominaisuudesta. Pelitilanteissa niitä usein kuitenkin käytetään jonkin ominaisuuden kanssa; seuraavana on lista todennäköisiä ominaisuuksia.

TaitoMahdollisia ominaisuuksia
AmmattitaitoVLP, SIS, KTR, OPP
KauppareititOPP, VLP, KAR
KielitaitoVLP, OPP, KAR
KädentaidotKTR, VLP
SorminäppäryysKTR, VLP, KAR
TiirikointiKTR, VLP
Yrtit & MyrkytOPP, VLP, TRV, KTR

Tärkeysriippuvaiset taitohinnat

Helposti käy niin, että osaa taidoista käytetään selvästi enemmän kuin toisia. Samoin esimerkiksi käyttötilanteiden merkittävyys voi vaihdella paljon. Jos kaikkien taitojen nopat maksavat kuitenkin nostettaessa yhtä paljon, tilanne vaikuttaa epäreilulta. Tätä voidaan korjata muokkaamalla taitojen (ja niiden erikoistumisten) noppien hintoja. Jaetaan siis taidot kolmeen luokkaan: olennaisiin (I), yleisiin (II), sekä harvoin käyttetäviin (III). Alla on ensin uusi taitojen jako, sitten uudet taulukot hahmonluontia ja pelin aikana kokemuspisteillä tehtävää hahmonkehitystä varten.

Taitojen uusi luokittelu

  1. Hiivintä, Hyppy ja kiipeily, Ihmistuntemus, Kadut ja kapakat, Suostuttelu;
    Jouset, Kaksi asetta, Kilvet, Lyömäaseet, Miekat, Vammain kesto;
    Taikapisteet, Kanavointi, kaikki Taikuustaidot.
  2. Erätaidot, Esiintyminen, Haavojen hoito, Heraldiikka, Juonittelu, Kaupanhieronta, Kauppareitit, Kielitaito, Kovistelu, Kädentaidot, Laulu ja soitto, Metsästys, Ratsastus, Sorminäppäryys, Tarut ja legendat, Tiirikointi, Uskonto, Yrtit ja myrkyt;
    Heittäminen, Keihäät, Tappelu, Veitset, Väistö.
  3. Ammattitaito, Hallinto, Historia, Johtaminen, Kirjat ja tieteet, Lukutaito, Opettaminen, Runoniekka, Uhkapeli, Uiminen;
    Sotataito.

Uudet pistehinnat hahmonluonnissa

Hahmonluonnissa on nyt käytössä 200 pistettä taitoihin. Haitassa Nuoruus sekä edussa Ikä ja Kokemus annettu pistemäärä tuplataan. Mikäli erikoistumisia haluaa ottaa hahmonluonnissa, hinnat ovat puolet taitojen hinnoista alla olevassa taulukossa.

Uusi taso I II III
Avaaminen 6 4 2
1-3 3 2 1
4-6 6 4 2
7-9 10 6 3

Uudet kokemuspistehinnat

Normaalissa taulukossa annettujen hintojen tilalla käytetään alla olevia hintoja. Muut tiedot (alkutaso, max. säälibonus) ovat kaikille samoja.

Opittava I II III
Taito 450 300 150
Erikoistuminen 150 100 50
Nostettava I II III
Taito 150 / 1N 100 / 1N 50 / 1N
Erikoistuminen 60 / 1N 40 / 1N 30 / 1N

Praedorin muutosten pääsivu
Taikuusjärjestelmän pääsivu