Elementalismi-loitsuissa on joskus mahdollista neutralisoida loitsuja vastakkaisen elementin loitsuilla; ainakin Tuli ja Jää sekä Valo ja Pimeys ovat vastakkaisia elementtejä. Loitsuissa on yleensä avainsanana niiden elementtityyppi. Listassa huomioita eräistä elementeistä:
Loitsija kohottaa kätensä ja ilmaan ilmaantuu pieni aavemainen
valopallo. Valaisukyvyltään pallo on ison kynttilän veroinen, ja väri
on kalpea, usein sininen tai keltainen. Loitsija voi ohjata valoa
leijumaan haluamaansa paikkaan, mutta vain etäisyyden sisällä.
Riittävällä onnistumisasteella tämän loitsun taikapistekulutus voi
laskea nollaan.
Loitsusta on olemassa vahvempi versio, Aavesoihtu,
jossa valo on soihdun luokkaa ja kesto on 1h, mutta aste-vaikutus tulee
loitsun kestoaikaan.
Osaamansa version loitsusta voi taikoa myös rituaalina, jolloin
vaikutuksesta tulee pysyvä. Tätä varten loitsijan tulee hankkia
kohtuullisen arvokas (vähintään 10 kr) läpinäkyvä tai valoa tuottava
esine; yleisiä ovat jalokivi, riittävän laadukas kynttilä tai lamppu.
Loitsija muodostaa liidulla tai luujauholla pienen taikaympyrän ja alkaa
keskittymään, kutsuen valon henkiä loistamaan esineestä. Hän kuluttaa
aluksi yhden taikapisteen ja sen jälkeen tunnin välein yhden lisää,
kunnes kuuden tunnin jälkeen häneltä on kulunut seitsemän taikapistettä.
Mikäli loitsunheitto nyt onnistuu, rupeaa esine loistamaan loitsun
normaalilla voimakkuudella; loitsija saa tässä vaiheessa päättää valon
värin, lepattaako se, ja voiko sitä sytyttää tai sammuttaa minkälaisilla
eleillä tai avainsanoilla. Käytetyt taikapisteet eivät valitettavasti
palaa normaalilla nopeudella, vaan niitä tulee takaisin vain yksi
päivässä. Koskapa tässä maagista esinettä tehdään, loitsijan taidot
Esinetaikuudessa rajoittavat loitsun
taitoarvoa, ja myös sen alan taikapisteitä voi tähän rituaaliin
käyttää.
Loitsija luo jäätävän kylmän maagisen energiakimpun ja sinkoaa sen
kohti onnetonta kohdetta. Jäävasaman Vaurio on
loitsun osaamistaso, ja onnistumisen asteet lisätään tähän. Mikäli
haluaa ampua useampaa kohdetta, jokainen lisäkohde maksaa
+1 tp ja lisää vaikeutta
+1N.
Tälle loitsulle on miltei identtinen vastine,
Tulivasama, joka toimii muuten samoin, mutta tekee
Tuli-vahinkoa.
Ei vielä valmis loitsu.
Loitsija levittää laakealle alustalle (pieni lautanen kelpaa) jotain
syövyttävää ainetta, kaataa sen päälle vähän vettä ja puhaltaa siitä
inhottavan värisen pilven haluamansa alueen päälle. Pilven
normaalikorkeus on 10 jd ja jokaista taitotasoa kohti pilveä voi siirtää
5 jd ylöspäin tai 1 jd alaspäin; itse pilvi on muutaman jaardin
paksuinen ja haittaa näkyvyyttä kuin paksu sumu. Pilvessä olo ei
aiheuta vauriota, sillä happo tiivistyy vasta pilven alareunaan, mutta
toiminta on kyllä vaikeaa, sillä pilven hengittäminen vastaa paksun
savun hengittämistä.
Loitsun ajan pilvestä sataa happoa alla olevien päälle. Joka erä alla
olijat saavat vauriota 1N3-1 + loitsun
onnistumisaste. Loitsun aluetta voi kasvattaa, 3
tp / 5 jd lisää säteeseen, samoin kuin kestoa, 5
tp / 1 min. Näissä kummassakin maksimimäärä kasvattamiskertoja
on puolet loitsun taitotasosta.
Tämän loitsun osaajaa varmasti pelätään. Minuutissa ehtii tulla
yleensä 20-40 pistettä vauriota, joten alla oleva alue on varsin
kuollutta useamman vuoden ajan. Vaurion ilmaantumistapa vaihtelee
paljonkin; monet asiat syöpyvät, useimmat hapertuvat tai valkaistuvat,
jotkut mustuvat ja voivat ruveta savuamaankin. Se on näkyvä ja hyvin
epäluonnollinen merkki taikuudesta — tulipallonkin jälki on paljon
helpommin selitettävissä luonnolliseksi tapahtumaksi kuin tämän loitsun.
Loitsija huutaa voimasanoja sekä tulen henkien nimiä, ja keskittää
kaikki mielensä voimat osoittamaansa pisteeseen. Hänen sormistaan
purkautuu nyrkin kokoinen pallo tulta, joka lennähtää kauheaa vauhtia
pisteeseen. Tulipallo ehtii kasvaa noin pään kokoiseksi kulkiessaan
kohteeseen, jossa se räjähtää polttaen kaikkia alueella olevia.
Räjähdys on tosin siinä määrin nopea, että useimmat esineet eivät ehdi
syttyä tuleen vaikka jonkun verran hiiltyvätkin. Ahtaissa tiloissa alue
varmasti kasvaa jonkin verran, PJ arvioi tilanteen mukaan.
Tulipallo käyttäytyy kuten räjähdys-säännöissä sanotaan (s.55),
aiheuttaen siis 5N vauriota niille onnettomille,
jotka aivan sen keskipisteen vieressä ovat. Loitsija voi käyttää
ylimääräisiä taikapisteitä kasvattamaan sädettä ja vauriota
kolmiolukujen sarjana; ensimmäinen jaardi ja noppa maksavat
+1 tp, seuraava +2 tp
(yhteensä 3 tp), kolmas +3
tp (yhteensä 6 tp), ja niin edelleen
maksimissaan taian osaamisasteeseen. Loitsija voi myös tarkoituksella
jättää säteen pienemmäksi jos haluaa, mutta tämä ei helpota loitsua tai
vähennä kuluvia taikapisteitä. Korkeamman asteen onnistumisissa
loitsija voi päättää, haluaako käyttää vähemmän taikapisteitä vai lisätä
loitsun voimakkuutta. Itsemurhahakuinen vastustaja voi reaktiona
yrittää hypätä läheltä lentävän tulipallon tielle, yleensä vähintään
vaikealla Hyppy ja
kiipeily-heitolla, jolloin tulipallo räjäyttääkin hänet.