Elementalismi-loitsuissa on joskus mahdollista neutralisoida loitsuja vastakkaisen elementin loitsuilla; ainakin Tuli ja Jää sekä Valo ja Pimeys ovat vastakkaisia elementtejä. Loitsuissa on yleensä avainsanana niiden elementtityyppi. Listassa huomioita eräistä elementeistä:
  Loitsija kohottaa kätensä ja ilmaan ilmaantuu pieni aavemainen 
valopallo.  Valaisukyvyltään pallo on ison kynttilän veroinen, ja väri 
on kalpea, usein sininen tai keltainen.  Loitsija voi ohjata valoa 
leijumaan haluamaansa paikkaan, mutta vain etäisyyden sisällä.  
Riittävällä onnistumisasteella tämän loitsun taikapistekulutus voi 
laskea nollaan.
  
  Loitsusta on olemassa vahvempi versio, Aavesoihtu, 
jossa valo on soihdun luokkaa ja kesto on 1h, mutta aste-vaikutus tulee 
loitsun kestoaikaan.
  
  Osaamansa version loitsusta voi taikoa myös rituaalina, jolloin 
vaikutuksesta tulee pysyvä.  Tätä varten loitsijan tulee hankkia 
kohtuullisen arvokas (vähintään 10 kr) läpinäkyvä tai valoa tuottava 
esine; yleisiä ovat jalokivi, riittävän laadukas kynttilä tai lamppu.  
Loitsija muodostaa liidulla tai luujauholla pienen taikaympyrän ja alkaa 
keskittymään, kutsuen valon henkiä loistamaan esineestä.  Hän kuluttaa 
aluksi yhden taikapisteen ja sen jälkeen tunnin välein yhden lisää, 
kunnes kuuden tunnin jälkeen häneltä on kulunut seitsemän taikapistettä.  
Mikäli loitsunheitto nyt onnistuu, rupeaa esine loistamaan loitsun 
normaalilla voimakkuudella; loitsija saa tässä vaiheessa päättää valon 
värin, lepattaako se, ja voiko sitä sytyttää tai sammuttaa minkälaisilla 
eleillä tai avainsanoilla.  Käytetyt taikapisteet eivät valitettavasti 
palaa normaalilla nopeudella, vaan niitä tulee takaisin vain yksi 
päivässä.  Koskapa tässä maagista esinettä tehdään, loitsijan taidot 
Esinetaikuudessa rajoittavat loitsun 
taitoarvoa, ja myös sen alan taikapisteitä voi tähän rituaaliin 
käyttää.
  
  Loitsija luo jäätävän kylmän maagisen energiakimpun ja sinkoaa sen 
kohti onnetonta kohdetta.  Jäävasaman Vaurio on 
loitsun osaamistaso, ja onnistumisen asteet lisätään tähän.  Mikäli 
haluaa ampua useampaa kohdetta, jokainen lisäkohde maksaa 
+1 tp ja lisää vaikeutta 
+1N.
  
  Tälle loitsulle on miltei identtinen vastine, 
Tulivasama, joka toimii muuten samoin, mutta tekee 
Tuli-vahinkoa.
  
  Ei vielä valmis loitsu.
  Loitsija levittää laakealle alustalle (pieni lautanen kelpaa) jotain 
syövyttävää ainetta, kaataa sen päälle vähän vettä ja puhaltaa siitä 
inhottavan värisen pilven haluamansa alueen päälle.  Pilven 
normaalikorkeus on 10 jd ja jokaista taitotasoa kohti pilveä voi siirtää 
5 jd ylöspäin tai 1 jd alaspäin; itse pilvi on muutaman jaardin 
paksuinen ja haittaa näkyvyyttä kuin paksu sumu.  Pilvessä olo ei 
aiheuta vauriota, sillä happo tiivistyy vasta pilven alareunaan, mutta 
toiminta on kyllä vaikeaa, sillä pilven hengittäminen vastaa paksun 
savun hengittämistä.
  
  Loitsun ajan pilvestä sataa happoa alla olevien päälle.  Joka erä alla 
olijat saavat vauriota 1N3-1 + loitsun 
onnistumisaste.  Loitsun aluetta voi kasvattaa, 3 
tp / 5 jd lisää säteeseen, samoin kuin kestoa, 5 
tp / 1 min.  Näissä kummassakin maksimimäärä kasvattamiskertoja 
on puolet loitsun taitotasosta.
  
  Tämän loitsun osaajaa varmasti pelätään.  Minuutissa ehtii tulla 
yleensä 20-40 pistettä vauriota, joten alla oleva alue on varsin 
kuollutta useamman vuoden ajan.  Vaurion ilmaantumistapa vaihtelee 
paljonkin; monet asiat syöpyvät, useimmat hapertuvat tai valkaistuvat, 
jotkut mustuvat ja voivat ruveta savuamaankin.  Se on näkyvä ja hyvin 
epäluonnollinen merkki taikuudesta — tulipallonkin jälki on paljon 
helpommin selitettävissä luonnolliseksi tapahtumaksi kuin tämän loitsun.
  
  Loitsija huutaa voimasanoja sekä tulen henkien nimiä, ja keskittää 
kaikki mielensä voimat osoittamaansa pisteeseen.  Hänen sormistaan 
purkautuu nyrkin kokoinen pallo tulta, joka lennähtää kauheaa vauhtia 
pisteeseen.  Tulipallo ehtii kasvaa noin pään kokoiseksi kulkiessaan 
kohteeseen, jossa se räjähtää polttaen kaikkia alueella olevia.  
Räjähdys on tosin siinä määrin nopea, että useimmat esineet eivät ehdi 
syttyä tuleen vaikka jonkun verran hiiltyvätkin.  Ahtaissa tiloissa alue 
varmasti kasvaa jonkin verran, PJ arvioi tilanteen mukaan.
  
  Tulipallo käyttäytyy kuten räjähdys-säännöissä sanotaan (s.55), 
aiheuttaen siis 5N vauriota niille onnettomille, 
jotka aivan sen keskipisteen vieressä ovat.  Loitsija voi käyttää 
ylimääräisiä taikapisteitä kasvattamaan sädettä ja vauriota 
kolmiolukujen sarjana; ensimmäinen jaardi ja noppa maksavat 
+1 tp, seuraava +2 tp 
(yhteensä 3 tp), kolmas +3 
tp (yhteensä 6 tp), ja niin edelleen 
maksimissaan taian osaamisasteeseen.  Loitsija voi myös tarkoituksella 
jättää säteen pienemmäksi jos haluaa, mutta tämä ei helpota loitsua tai 
vähennä kuluvia taikapisteitä.  Korkeamman asteen onnistumisissa 
loitsija voi päättää, haluaako käyttää vähemmän taikapisteitä vai lisätä 
loitsun voimakkuutta.  Itsemurhahakuinen vastustaja voi reaktiona 
yrittää hypätä läheltä lentävän tulipallon tielle, yleensä vähintään 
vaikealla Hyppy ja 
kiipeily-heitolla, jolloin tulipallo räjäyttääkin hänet.