Elementalismi

Yleistä

Elementalismi-loitsuissa on joskus mahdollista neutralisoida loitsuja vastakkaisen elementin loitsuilla; ainakin Tuli ja Jää sekä Valo ja Pimeys ovat vastakkaisia elementtejä. Loitsuissa on yleensä avainsanana niiden elementtityyppi. Listassa huomioita eräistä elementeistä:

Loitsulista

Aavekynttilä

Loitsun kuvaus:

Loitsija kohottaa kätensä ja ilmaan ilmaantuu pieni aavemainen valopallo. Valaisukyvyltään pallo on ison kynttilän veroinen, ja väri on kalpea, usein sininen tai keltainen. Loitsija voi ohjata valoa leijumaan haluamaansa paikkaan, mutta vain etäisyyden sisällä. Riittävällä onnistumisasteella tämän loitsun taikapistekulutus voi laskea nollaan.
Loitsusta on olemassa vahvempi versio, Aavesoihtu, jossa valo on soihdun luokkaa ja kesto on 1h, mutta aste-vaikutus tulee loitsun kestoaikaan.
Osaamansa version loitsusta voi taikoa myös rituaalina, jolloin vaikutuksesta tulee pysyvä. Tätä varten loitsijan tulee hankkia kohtuullisen arvokas (vähintään 10 kr) läpinäkyvä tai valoa tuottava esine; yleisiä ovat jalokivi, riittävän laadukas kynttilä tai lamppu. Loitsija muodostaa liidulla tai luujauholla pienen taikaympyrän ja alkaa keskittymään, kutsuen valon henkiä loistamaan esineestä. Hän kuluttaa aluksi yhden taikapisteen ja sen jälkeen tunnin välein yhden lisää, kunnes kuuden tunnin jälkeen häneltä on kulunut seitsemän taikapistettä. Mikäli loitsunheitto nyt onnistuu, rupeaa esine loistamaan loitsun normaalilla voimakkuudella; loitsija saa tässä vaiheessa päättää valon värin, lepattaako se, ja voiko sitä sytyttää tai sammuttaa minkälaisilla eleillä tai avainsanoilla. Käytetyt taikapisteet eivät valitettavasti palaa normaalilla nopeudella, vaan niitä tulee takaisin vain yksi päivässä. Koskapa tässä maagista esinettä tehdään, loitsijan taidot Esinetaikuudessa rajoittavat loitsun taitoarvoa, ja myös sen alan taikapisteitä voi tähän rituaaliin käyttää.

Jäävasama

Loitsun kuvaus:

Loitsija luo jäätävän kylmän maagisen energiakimpun ja sinkoaa sen kohti onnetonta kohdetta. Jäävasaman Vaurio on loitsun osaamistaso, ja onnistumisen asteet lisätään tähän. Mikäli haluaa ampua useampaa kohdetta, jokainen lisäkohde maksaa +1 tp ja lisää vaikeutta +1N.
Tälle loitsulle on miltei identtinen vastine, Tulivasama, joka toimii muuten samoin, mutta tekee Tuli-vahinkoa.

Syövyttävä sade

Loitsun kuvaus:

Ei vielä valmis loitsu.
Loitsija levittää laakealle alustalle (pieni lautanen kelpaa) jotain syövyttävää ainetta, kaataa sen päälle vähän vettä ja puhaltaa siitä inhottavan värisen pilven haluamansa alueen päälle. Pilven normaalikorkeus on 10 jd ja jokaista taitotasoa kohti pilveä voi siirtää 5 jd ylöspäin tai 1 jd alaspäin; itse pilvi on muutaman jaardin paksuinen ja haittaa näkyvyyttä kuin paksu sumu. Pilvessä olo ei aiheuta vauriota, sillä happo tiivistyy vasta pilven alareunaan, mutta toiminta on kyllä vaikeaa, sillä pilven hengittäminen vastaa paksun savun hengittämistä.
Loitsun ajan pilvestä sataa happoa alla olevien päälle. Joka erä alla olijat saavat vauriota 1N3-1 + loitsun onnistumisaste. Loitsun aluetta voi kasvattaa, 3 tp / 5 jd lisää säteeseen, samoin kuin kestoa, 5 tp / 1 min. Näissä kummassakin maksimimäärä kasvattamiskertoja on puolet loitsun taitotasosta.
Tämän loitsun osaajaa varmasti pelätään. Minuutissa ehtii tulla yleensä 20-40 pistettä vauriota, joten alla oleva alue on varsin kuollutta useamman vuoden ajan. Vaurion ilmaantumistapa vaihtelee paljonkin; monet asiat syöpyvät, useimmat hapertuvat tai valkaistuvat, jotkut mustuvat ja voivat ruveta savuamaankin. Se on näkyvä ja hyvin epäluonnollinen merkki taikuudesta — tulipallonkin jälki on paljon helpommin selitettävissä luonnolliseksi tapahtumaksi kuin tämän loitsun.

Tulipallo

Loitsun kuvaus:

Loitsija huutaa voimasanoja sekä tulen henkien nimiä, ja keskittää kaikki mielensä voimat osoittamaansa pisteeseen. Hänen sormistaan purkautuu nyrkin kokoinen pallo tulta, joka lennähtää kauheaa vauhtia pisteeseen. Tulipallo ehtii kasvaa noin pään kokoiseksi kulkiessaan kohteeseen, jossa se räjähtää polttaen kaikkia alueella olevia. Räjähdys on tosin siinä määrin nopea, että useimmat esineet eivät ehdi syttyä tuleen vaikka jonkun verran hiiltyvätkin. Ahtaissa tiloissa alue varmasti kasvaa jonkin verran, PJ arvioi tilanteen mukaan.
Tulipallo käyttäytyy kuten räjähdys-säännöissä sanotaan (s.55), aiheuttaen siis 5N vauriota niille onnettomille, jotka aivan sen keskipisteen vieressä ovat. Loitsija voi käyttää ylimääräisiä taikapisteitä kasvattamaan sädettä ja vauriota kolmiolukujen sarjana; ensimmäinen jaardi ja noppa maksavat +1 tp, seuraava +2 tp (yhteensä 3 tp), kolmas +3 tp (yhteensä 6 tp), ja niin edelleen maksimissaan taian osaamisasteeseen. Loitsija voi myös tarkoituksella jättää säteen pienemmäksi jos haluaa, mutta tämä ei helpota loitsua tai vähennä kuluvia taikapisteitä. Korkeamman asteen onnistumisissa loitsija voi päättää, haluaako käyttää vähemmän taikapisteitä vai lisätä loitsun voimakkuutta. Itsemurhahakuinen vastustaja voi reaktiona yrittää hypätä läheltä lentävän tulipallon tielle, yleensä vähintään vaikealla Hyppy ja kiipeily-heitolla, jolloin tulipallo räjäyttääkin hänet.

Vanhojen praedor-muutosten pääsivu
Nykyinen pääsivu