Esinetaikuus

Yleistä

Esinetaikuusloitsujen erikoispiirteistä.
Tyypillisiä tehoja: Esineiden tutkiminen 2N, käsityötaidot auttaa; pienet tai lyhytaikaiset muutokset 3N; suuremmat muutokset 4N tai 5N.

Loitsulista

Esineen luokittelu

Loitsun kuvaus:

Loitsija piirtää esineen ympärille taikakehän (1 min) ja asettaa esineen siihen. Hän laittaa kätensä esineen päihin tai sivelee sitä, ja hänen mieleensä ilmaantuu yksittäisiä tietoja esineestä. Jokaisella onnistumisen asteella loitsija saa valita yhden tiedon alla olevasta listasta. Tämä loitsu ei ole kovin voimakas, joten jotkut tiedot saattavat olla summittaisia, erityisesti jos ne liittyvät kauan sitten tapahtuneisiin asioihin. Loitsulla voi yrittää selvittää tietoja samasta esineestä useamman kerran, mutta vaikeuteen tulee joka kerta +1N.

Esineen historia

Loitsun kuvaus:

Loitsija huolellisesti piirtää esineen ympärille taikakehän (väh. 10 min) ja asettaa esineen siihen. Lempeillä sanoillaan hän houkuttelee kehään vähähengen, joka tietää esineen menneisyydestä. Henki on ystävällismielinen ja vastaa siinä määrin totuudenmukaisesti kuin asioista tietää. Jos esineessä sattuu olemaan jo henki, se aina ilmaantuu tällä loitsulla esiin, mutta ei välttämättä ole hyväntahtoinen.

  1. aste: Henki on yksinkertainen ja vastailee yleensä yksisanaisesti. Sille pitää puhua lyhyillä lauseilla, ja se helposti unohtaa aiemmin keskustellut asiat. Se ei osaa arvioida tietoisten olentojen luonteita tai tarkoitusperiä.
  2. aste: Henki on kehittyneempi ja osaa vastata kokonaisin lausein. Se osaa arvioida ajankulua suurin piirtein yhtä hyvin kuin loitsija, ja osaa tehdä yksinkertaisia arvioita henkilöiden luonteista.
  3. aste: Paikalle on saapunut jo melkoisen älykäs henki. Se muistaa aiemmat keskustelut ja osaa sanoa hyvinkin tarkasti milloin esineelle on sattunut jotain tärkeää. Hengen asenne loitsijaa kohtaan riippuu jossain määrin hänen aiemmista teoistaan ja asenteestaan, ja PJ saattaa vaatia samanlaista nopanheittoa kuin ihmistenkin kanssa keskustellessa.

Hiljennä panssari

Loitsun kuvaus:

Tämä loitsu toimii kuin Salavihkaisuustaikuuden Hiljennä panssari ylläolevin muutoksin. Tätä loitsua ei ole mahdollista (eikä tarpeen) ritualisoida.

Taikavoimain palautusjuoma

Loitsun kuvaus:

Loitsija pesee pienen lasipullon putipuhtaaksi, ja piirtää sen ympärille hiilellä taikaympyrän. Sitten hän keskittyy syvästi ja kanavoi taikavoimiaan johonkin osaan itseään. Tehtyään pienen haavan kyseiseen kohtaan hän valuttaa taikavoimien täyttämää vertaan pulloon, sen muuttuen tippuessaan lievästi hohtavaksi sinertäväksi nesteeksi.
Loitsun valmistelussa kestää ainakin 10 minuuttia, ja pullon tulee olla ainakin kohtuullisen laadukas. Kerran kymmenessä minuutissa loitsija voi kuluttaa 2 tp ja yhden veren saadakseen pulloon talteen 1 tp. Taikapisteiden tulee olla samaa tyyppiä, ja pulloon menee sitä tyyppiä oleva taikapiste. Pulloon laitettavien taikapisteiden maksimimäärä on tämän taian taitotaso. Pullon sisältö pitää juoda kerralla, ja taikapisteet, jotka eivät mahdu juojan taikapistevarantoihin, rupeavat katoamaan piste erässä. Loitsun kestoajan lopputtua pullosta rupeaa katoamaan piste päivässä (tai kuudessa tunnissa, jos kestoaikaa on lyhennetty alle viikkoon).
Loitsun käyttö olettaa, että luovuttava kohde on vapaaehtoinen; jos näin ei ole, tulee vaikeuteen +1N. Vastentahtoisten (tai mielitaikuudella tähän taivuteltujen) henkilöiden käyttäminen tulee varmasti hiljalleen näkymään loitsijan olemuksessa.

Vanhojen praedor-muutosten pääsivu
Nykyinen pääsivu