Mikäli muuta ei ole sanottu, vammoja parantavissa loitsuissa
onnistumisasteet lisäävät parannuksen tehoa: tyypillisesti toisella
asteella +1 palautunut veri ja kolmannella
asteella +1N palautettua verta.
Muistutettakoon myös, että mikäli loitsija käyttää
Veritaikuutta, hän ei voi
loitsia sellaisia loitsuja, jotka parantavat vammoja, palauttavat verta,
pelastavat kuolemalta tai muuta vastaavaa. Mikäli loitsijalla on
kuitenkin aivan pakottava tarve parantaa, hän voi valita uhraavansa
pysyvästi yhden pisteen omaa
Terveyttään tai
Mahtiaan tarvittavan
Veren lisäksi.
Vammoja, myrkkyjä, tauteja yms. parantavat loitsut.
Parantaja syöksähtää kuolevan toverinsa luokse valkoinen valo hehkuten
ympärillään. Sokaisevan väläyksen jälkeen toveri yskäisee verta, mutta
ei ole enää kuolemassa! Hahmo, joka on saanut tällä tai edellisellä
kierroksella kuolettavan syvän haavan, selviääkin
juuri ja juuri. Hänen syvä haavansa muuttuu
pahimmaksi ei-kuolettavaksi. Mikäli kyseessä oli osuma päähän,
saatetaan tarvita Mieli-taikuutta jos
pääkopan sisältö halutaan entiselleen.
Tämän loitsun voi heittää myös Uhrautuen,
jolloin vaikeuteen tulee -1N, mutta loitsija
menettää kokonaisen rivin verta (joskin tätä veren menetystä voi estää
maksamalla ylimääräisiä taikapisteitä; yhdellä taikapisteellä vähentää
yhden veren menetyksen) ja saa heikoimman saman tyyppisen
syvän haavan kuin johon kohde oli kuolemassa.
Loitsija koskettaa myrkytettyä toveriaan, työntäen myrkkyä ulos tämän ruumiista, joko haavasta tai suusta, miten myrkky onkaan kehoon päässyt. Tämä loitsu pitää heittää ennen kuin kohde heittää Terveys-heiton vastustaakseen myrkkyä. Onnistunut loitsu vähentää myrkyn vastustamisheiton noppamäärää loitsun onnistumisasteen verran. (Myrkkyjen säännöt s. 72)
Velho liikuttelee kättään toverinsa vammojen päällä, ja lämmin valo parantaa hänen oloaan. Oletuksena tämä loitsu palauttaa yhden nopan verran verta, mutta tätä määrää voi nostaa; jokainen ylimääräinen käytetty taikapiste (maksimissaan puolet loitsun osaamistasosta) antaa +1N veren palautusta.
Hoitaja koskettaa vammatuneen kumppaninsa haavaa, ja vaalea hehku peittää sen hetkeksi, jonka jälkeen vamma on osittain parantunut. Tämä loitsu muuttaa siis syvän haavan yhtä astetta vähäisemmäksi, eli käytetäänkin taulukosta yhtä astetta vähäisempää tulosta. Se toimii vain kerran kutakin syvää haavaa kohti. Mikäli vammaa yritetään parantaa myöhemmin, käytetään alla olevaa taulukkoa. Loitsu ei palauta irronneita osia, eli jos kyseessä on raaja, se pitää laittaa takaisin sitä kohtaa vastaan, josta se irtosi. Tappavia iskuja tällä loitsulla ei voi parantaa, sitä varten on seuraava loitsu. (Selvennyksenä, asteen 0, +1, +2 syvän haavan voi poistaa kokonaan, ja mikäli osuma oli "Sama kuin yllä." raajaan, loitsun ansiosta ei tarvitse katsoa pahinta vaan toiseksi pahinta tulosta.)
Aika | Nopat | TP |
---|---|---|
1-10 min | +1N | +1 tp |
10 min-1 h | +2N | +2 tp |
1-12h | +3N | +3 tp |
Loitsija viiltää haavan omaan kehoonsa, ja valuttaa siitä kultaisena hehkuvaa verta parannettavan vammoihin. Tämä loitsu siirtää halutun määrän verta loitsun heittäjältä kohteelle, maksimissaan loitsijan Terveyden verran. Huomautus: loitsun vaikeus on 2N, mutta se maksaa vain yhden taikapisteen.
Hahmojen ominaisuuksia tai kykyjä parantavat loitsut.
Tämä loitsu toimii kuin Salavihkaisuustaikuuden hämäränäkö, ylläolevin muutoksin.