Parannustaikuus

Yleistä

Mikäli muuta ei ole sanottu, vammoja parantavissa loitsuissa onnistumisasteet lisäävät parannuksen tehoa: tyypillisesti toisella asteella +1 palautunut veri ja kolmannella asteella +1N palautettua verta.
Muistutettakoon myös, että mikäli loitsija käyttää Veritaikuutta, hän ei voi loitsia sellaisia loitsuja, jotka parantavat vammoja, palauttavat verta, pelastavat kuolemalta tai muuta vastaavaa. Mikäli loitsijalla on kuitenkin aivan pakottava tarve parantaa, hän voi valita uhraavansa pysyvästi yhden pisteen omaa Terveyttään tai Mahtiaan tarvittavan Veren lisäksi.

Loitsulista #1

Vammoja, myrkkyjä, tauteja yms. parantavat loitsut.

Kuolevan pelastus

Loitsun kuvaus:

Parantaja syöksähtää kuolevan toverinsa luokse valkoinen valo hehkuten ympärillään. Sokaisevan väläyksen jälkeen toveri yskäisee verta, mutta ei ole enää kuolemassa! Hahmo, joka on saanut tällä tai edellisellä kierroksella kuolettavan syvän haavan, selviääkin juuri ja juuri. Hänen syvä haavansa muuttuu pahimmaksi ei-kuolettavaksi. Mikäli kyseessä oli osuma päähän, saatetaan tarvita Mieli-taikuutta jos pääkopan sisältö halutaan entiselleen.
Tämän loitsun voi heittää myös Uhrautuen, jolloin vaikeuteen tulee -1N, mutta loitsija menettää kokonaisen rivin verta (joskin tätä veren menetystä voi estää maksamalla ylimääräisiä taikapisteitä; yhdellä taikapisteellä vähentää yhden veren menetyksen) ja saa heikoimman saman tyyppisen syvän haavan kuin johon kohde oli kuolemassa.

Myrkyn liennytys

Loitsun kuvaus:

Loitsija koskettaa myrkytettyä toveriaan, työntäen myrkkyä ulos tämän ruumiista, joko haavasta tai suusta, miten myrkky onkaan kehoon päässyt. Tämä loitsu pitää heittää ennen kuin kohde heittää Terveys-heiton vastustaakseen myrkkyä. Onnistunut loitsu vähentää myrkyn vastustamisheiton noppamäärää loitsun onnistumisasteen verran. (Myrkkyjen säännöt s. 72)

Pienten haavojen parannus

Loitsun kuvaus:

Velho liikuttelee kättään toverinsa vammojen päällä, ja lämmin valo parantaa hänen oloaan. Oletuksena tämä loitsu palauttaa yhden nopan verran verta, mutta tätä määrää voi nostaa; jokainen ylimääräinen käytetty taikapiste (maksimissaan puolet loitsun osaamistasosta) antaa +1N veren palautusta.

Syvän haavan parannus

Loitsun kuvaus:

Hoitaja koskettaa vammatuneen kumppaninsa haavaa, ja vaalea hehku peittää sen hetkeksi, jonka jälkeen vamma on osittain parantunut. Tämä loitsu muuttaa siis syvän haavan yhtä astetta vähäisemmäksi, eli käytetäänkin taulukosta yhtä astetta vähäisempää tulosta. Se toimii vain kerran kutakin syvää haavaa kohti. Mikäli vammaa yritetään parantaa myöhemmin, käytetään alla olevaa taulukkoa. Loitsu ei palauta irronneita osia, eli jos kyseessä on raaja, se pitää laittaa takaisin sitä kohtaa vastaan, josta se irtosi. Tappavia iskuja tällä loitsulla ei voi parantaa, sitä varten on seuraava loitsu. (Selvennyksenä, asteen 0, +1, +2 syvän haavan voi poistaa kokonaan, ja mikäli osuma oli "Sama kuin yllä." raajaan, loitsun ansiosta ei tarvitse katsoa pahinta vaan toiseksi pahinta tulosta.)

Aika Nopat TP
1-10 min +1N +1 tp
10 min-1 h +2N +2 tp
1-12h +3N +3 tp

Verensiirto

Loitsun kuvaus:

Loitsija viiltää haavan omaan kehoonsa, ja valuttaa siitä kultaisena hehkuvaa verta parannettavan vammoihin. Tämä loitsu siirtää halutun määrän verta loitsun heittäjältä kohteelle, maksimissaan loitsijan Terveyden verran. Huomautus: loitsun vaikeus on 2N, mutta se maksaa vain yhden taikapisteen.

Loitsulista #2

Hahmojen ominaisuuksia tai kykyjä parantavat loitsut.

Hämäränäkö

Loitsun kuvaus:

Tämä loitsu toimii kuin Salavihkaisuustaikuuden hämäränäkö, ylläolevin muutoksin.

Vanhojen praedor-muutosten pääsivu
Nykyinen pääsivu