Muutokset Praedoriin

Olen päättänyt tehdä Praedoriin seuraavat muutokset:

Näiden muutoksien lisäksi olen ottamassa käyttöön uuden taikasysteemin, josta kerrotaan enemmän omalla sivullaan.
Työn alla tai pohdinnassa olevat asiat on merkitty tällä tavalla.
Uudet hahmolomakkeet pdf-muodossa. Löytyvät myös svg-formaatissa, jos haluat ne niin ota yhtettä. Sivu 2 on hiukan Kuiko-sidonnainen, sori.

Uudet ominaisuudet

Vanhojen ominaisuuksien, eli

lisäksi on myös kaksi uutta ominaisuutta, nimittäin

Mahti

Mahti kuvastaa hahmon luontaista taipumusta tai opittuja kykyjä taikuuden saralla. Korkean mahdin omaavat hahmot voivat olla keskenään hyvin erilaisia, mutta useimmista heistä helposti huomaa, että he eivät ole enää aivan kokonaan tästä maailmasta...
Tämä ominaisuus on siis erittäin tärkeä loitsijalle. Se vaikuttaa siihen, paljonko Taikapisteitä hänellä on käytössä, ja se rajoittaa loitsimiseen käytettävien ominaisuuksien vaikutusta, jos se on matalampi.

Oppineisuus

Yleissivistys, koulutus ja muu sellainen näkyvät tässä ominaisuudessa. Oppinut hahmo on tyypillisesti viettänyt paljon aikaa kirjastossa tai muuten opetettavana.
Seuraavat taidot käyttävät nykyään Oppineisuutta pääasiallisena ominaisuutenaan:

Muutokset etuihin ja haittoihin

Edut ja haitat ovat myös kokeneet pieniä muutoksia. Uudet edut ja haitat ovat omalla sivullaan, mukaanlukien uudet edut, joita tarvitaan taikuuden osaamiseen.
Nuoruus skaalautuu nyt samalla tavalla kuin Ikä & kokemus, joskin se on yhä maksimissaan neljä.
Kääpiö on uudelta nimeltään Kitukasvuinen; kääpiöt ovat oma vuorten ympärillä ja alla elävä rotunsa.
Lisäksi seuraavat pistearvot ovat muuttuneet:

Etu / haittaVanha Uusi
Suosikki 21
Vaisto 45
Käsipuoli 23

Seuraavat edut ja haitat poistetaan:

Muutokset taitoihin

Taitoja on muutettu jonkin verran; useita vanhoja taitoja on poistettu, muutamia uusia on lisätty, ja joidenkin toimnta on hiukan muuttunut. Taitojen muutokset ovat omalla sivullaan.

Muutokset hahmonluontiin

Hahmonluonnissa on nyt käytössä 100 pistettä ominaisuuksiin (mutta ominaisuuden nostaminen yli 16 maksaa 2 pistettä per saatu piste) ja taitoihin yhä 100 pistettä. Taidon avaaminen maksaa yhä 2 pistettä, mutta taitojen ostamishinta muuttuu seuraavasti:

Uusi arvoHinta
1-31
4-62
7-93

Hahmonluonnissa maksimitaitotaso on siis 9; tämä mahdollistaa hiukan taitavammat hahmot kuin alkuperäisillä säännöillä, mutta kovempaan hintaan. PJ voi tietysti rajoittaa taitotasoja alemmaksi jos kokee sen tarpeelliseksi. Erikoistumisen nostaminen maksaa puolikkaan pisteen ja loitsun neljännespisteen, kerrottuna tietenkin ylläolevan taulukon hinnalla, ja niiden maksimitasoihin pätevät normaalit säännöt. Erikoistumisen avaaminen maksaa pisteen ja loitsun avaaminen vaikeudesta riippuen 2N: neljännespiste; 3N: puoli pistettä; 4N: piste.
Lisäksi jokainen hahmo saa ilmaiset 2 pistettä etuihin; alussa voi olla nyt maksimisaan 10 pistettä etuja ja 8 pistettä haittoja. Etupisteitä voi saada myöhemminkin pelissä harvakseltaan, ja niillä voi ostaa lisää etuja tai poistaa haittoja tarinallisesti sopivissa tilanteissa; monet tosin voivat vaatia voimallisen maagisen lähteen. Ainakaan seuraavia etuja ei voi hankkia etupisteillä pelin aikana:

Syntyperät

Syntyperät ovat myös menneet jonkun verran uusiksi; vanhoja on viilattu ja muutamia uusia lisätty. Lisäksi löytyy mahdollisuus olla jotain ei-ihmisrotua. Syntyperien muutokset ovat omalla sivullaan.

Muutokset taitojen käytössä

Ominaisuuden ja taidon yhteys

Praedorissa jokainen taito on liitetty kiinteästi johonkin ominaisuuteen. Kuitenkin joskus taidon käytön voisi liittää muuhunkin ominaisuuteen; tämän takia nyt erotellaan taitotaso ja ominaisuuden osuus.
Esimerkkejä: Johtamiseen voi tilanteesta riippuen käyttää myös Karismaa tai Esiintymiseen joskus Ketteryyttä.
Onnistuminen heitoissa siis tapahtuu kuten ennenkin, mutta jotkin heitot voivat nyt vaatia eri ominaisuutta kuin aiemmin. Näillä sivuilla, samoin kuin kirjassa, taitoarvo on yhteenlaskettu ominaisuus, joka on (melko lailla) samalla skaalalla kuin ominaisuudet, ja taitotaso on pelkkä taito ilman ominaisuutta.
Uuden taidon oppimishinta pysyy saman kuin kirjassa, 300 kokemuspistettä, mutta huomiona kerrottakoon, että aloitustaitotaso on 0. Tällöin saa kuitenkin heittää ilman lisänoppaa, joka tulee yritettäessä käyttää taitoa, jota ei osaa.
Kaikilla taidoilla on myös joitain tilanteita varten määritelty pääasiallinen ominaisuus, joka on kirjassa esitettyjen taitojen kohdalla niille annettu, ja joka kerrotaan uusien taitojen kohdalla. Taitoheittojen muutoksen takia kaikista ominaisuuksista on nyt tarpeen merkitä sen puolikas (pyöristetään normaalisti eli puolikkaat ylöspäin). Muutamissa paikoissa mainitut "kolmasosat" korvattaneen "heikennetyllä puolikkaalla", eli puolet ominaisuudesta, alaspäin pyöristettynä. (Josta vielä ehkä vähennettäisiin 1 tai 2?). Tällä tavoin taitoarvon nostamisella olisi aina merkitystä. Puolikas-AP on tämän hetken termi, ehdotuksia paremmasta otetaan vastaan.

Kokemuspisteet

Taitojen nostaminen

Taitojen nostaminen toimii kuten normaalissa Praedorissa, eli jokaista sataa kokemuspistettä kohti saa yhden nopan, ja jos heitettyjen noppien tulos on suurempi kuin taitotaso, nousee taso yhdellä. Koska nyt tarvittava kohdeluku on paljon pienempi, hahmot tulevat kehittymään nopeammin. Lisäksi tasoituksena huonosti noppaa heittäville pelaajille epäonnistuneesta taidon nostoyrityksestä saa seuraavien nostoyrityksien lopputuloksiin +1 jokaista heitettyä noppaa kohden. Tämä bonus kertyy niin kauan kunnes taitotaso nousee (jolloin se nollataan), joskin bonuksen maksimi on +5.

Ominaisuuksien nostaminen

Ominaisuuksien nostaminen tapahtuu kuten ennenkin, mutta sama bonuksien kertyminen epäonnisista nostoyrityksistä on voimassa myös niiden puolella. Tällöin bonuksen maksimi on +10.

Taitojen erikoistumiset

Taitoihin voi erikoistua. Erikoistumiset voivat antaa hahmon tehdä jotain tiettyjä, muuten kiellettyjä kikkoja, tai ne voivat yleiskäyttöisempiä, jolloin erikoistumisaste lisätään taitotasoon soveltuvissa tilanteissa. Erikoistumisten pitää olla siinä määrin rajoitettuja, että niiden käyttöä taidon kanssa ei tapahdu jatkuvasti; PJ rajoittaa haluamallaan tavalla. Eri taidoissa voi olla samankaltaisia erikoistumisia, mutta erikoistumista saa käyttää vain oman taitonsa kanssa. Yhdessä heitossa voi käyttää vain yhtä erikoistumista.
Esimerkiksi Esiintymisessä voi erikoistua maalaiskyliin tai naamioitumiseen, tai Hypyssä ja kiipeilyssä puihin. Asetaidoissa ei saa erikoistua hyökkäämiseen tai lyömämiekkoihin (joskin tiettyyn legendaariseen aseeseen voi ehkä erikoistua).
Uuden erikoistumisen oppiminen maksaa 200 kokemuspistettä, jonka jälkeen se on tasolla 1. Erikoistumisen nostaminen tapahtuu samalla tavoin kuin taidon nostaminen, mutta yksi noppa maksaa vain 50 kokemuspistettä. Maksimimäärä erikoistumisia on puolet-AP taidon pääasiallisesta ominaisuudesta, ja yhden erikoistumisen maksimiarvo on niin ikään pääasiallisen ominaisuuden puolikas-AP (ja taidoilla joilla ei ole pääasiallista ominaisuutta, maksimi on 6). On mahdollista ottaa erikoistuminen taitoon, jota ei osaa, mutta tällöin pohjana on yhä puolet ominaisuudesta ja heittoon tulee +1N koska taitoa ei osaa. Mikäli yritetään jotain asiaa, joka vaatii erikoistumisen jota hahmolla ei ole, PJ voi mahdollisesti antaa silti yrittää, lisäten vaikeusheittoon +1N.

Korvamerkityt kokemuspisteet

Pelinjohtaja jakaa yleisten kokemuspisteiden lisäksi myös korvamerkittyjä kokemuspisteitä. Nämä toimivat kuten tavalliset kokemuspisteet, mutta niitä voidaan käyttää vain kyseisen ominaisuuden, taidon, tai erikoistumisen nostamiseen.

Koulutus

Koulutuksessakin (s.46) katsotaan nykyään tietenkin taitotasojen erotusta. Koulutuksesta kertyvä kokemus ei nyt katoa kuukauden lopussa, vaan jatkaa kertymistään niin kauan kunnes hahmo yrittää nostaa taitoa tai erikoistumista. (Ja käytetään tietysti alla olevaa taulukkoa.) Jos hahmo keskeyttää koulutuksen, koulutuksesta saadut kokemuspisteet rupeavat poistumaan; ensimmäisenä viikkona ilman koulutusta katoaa 1N kokemuspistettä ja sen jälkeen 2N viikossa.
Uusi taito, Opettaminen, voi merkittävästi nopeuttaa koulutusta. Toisaalta, nykyään on mahdollista opettaa vain yhdelle hengelle kerrallaan ilman tätä taitoa, muuten opettajalle koituvat tavanomaiset haitat taidon käyttämisestä ilman osaamista.

Kokemuspisteiden käyttö

Nostettava Hinta Oppiminen Alku-
taso
Max. taso
ja määrä
Max.
bonus
Ominaisuus 200 / 1N +10
Taitotaso 100 / 1N 300 0 +5
Erikoistuminen 50 / 1N 200 1 Omin/2, AP +0
Loitsu 25 / 1N 50 * Vaikeus 1 Taitotaso +0

Osumakohdat

Perussääntöjen mukaan eri ruuminosien lisäksi on osumakohta "Uhri päättää". Tässä on kaksi ongelmaa. Ensinnäkin, se on yksi valinta lisää pelaajalle taistelutilanteessa. Toiseksi, hiukankaan asiaa miettinyt pelaaja ottanee sen aina samaan kohtaan, joko huonompaan eli yleensä vasempaan käteen, koska siellä syvä haava haittaa vähiten, tai sitten tätä tarkoitusta varten raskaasti panssaroituun osaan. Tämän takia poistetaan "Uhri päättää" osumakohdista ja muutetaan niitä siten, että päätä lukuunottamassa eri osat ruumiista saavat kaikki lisää 1/36 todennäköisyyttä osumiseen.

Tavarat

Panssarit: Housut olivat liian huonoja joka tavalla verrattuina muihin panssareihin; erityisesti jalkasuojien kanssa verratessa asia oli helppo huomata. Parannetaan housuja siis siten, että ne nyt suojaavat myös vatsaa. Esitellään myös kaksi uutta panssaria ja selvyyden vuoksi nimetään samalla uudelleen osa vanhoista panssareista:

Vanha nimi Uusi nimi Suoja Paino Hinta
Rautanahkakäsisuojat 4 20 2 kr
Rautanahkasäärystimet 4 30 25 hr
Avokypärä Teräs-avokypärä
Täyskypärä Teräs-täyskypärä
Rautanahka Rautanahkakyrassi
Nahkasuojat Nahkakäsisuojat
Terässuojat Teräskäsisuojat

Uudet rautanahkaiset suojat ovat kyrassin tapaan kovia, ja säärystimet antavat +1N Hiivintään.


Muut muutoksiin liittyvät sivut:
Taikuusjärjestelmän sivu
Taitojen muutoksien sivu
Erikoistumisten, etujen ja haittojen sivu
Loitsujen sivu
Selityksiä suunnittelupäätöksistä
Aiempia versioita näistä säännöistä (Vaiheessa...)
Takaisin roolipelien pääsivulle.

Vanhojen praedor-muutosten pääsivu
Nykyinen pääsivu