Olen päättänyt tehdä Praedoriin seuraavat muutokset:
  Näiden muutoksien lisäksi olen ottamassa käyttöön uuden 
taikasysteemin, josta kerrotaan enemmän 
omalla sivullaan.
  
Työn alla tai pohdinnassa olevat asiat on merkitty tällä tavalla.
  
  Uudet hahmolomakkeet pdf-muodossa. Löytyvät myös svg-formaatissa, 
jos haluat ne niin ota yhtettä. Sivu 2 on hiukan 
Kuiko-sidonnainen, sori.
  
Vanhojen ominaisuuksien, eli
lisäksi on myös kaksi uutta ominaisuutta, nimittäin
 
Mahti kuvastaa hahmon luontaista taipumusta tai opittuja kykyjä 
taikuuden saralla. Korkean mahdin omaavat hahmot voivat olla keskenään 
hyvin erilaisia, mutta useimmista heistä helposti huomaa, että he eivät 
ole enää aivan kokonaan tästä maailmasta...
Tämä ominaisuus on siis erittäin tärkeä loitsijalle. Se vaikuttaa 
siihen, paljonko Taikapisteitä hänellä on käytössä, 
ja se rajoittaa loitsimiseen käytettävien ominaisuuksien vaikutusta, 
jos se on matalampi.
 
Yleissivistys, koulutus ja muu sellainen näkyvät tässä ominaisuudessa. 
Oppinut hahmo on tyypillisesti viettänyt paljon aikaa kirjastossa tai 
muuten opetettavana.
Seuraavat taidot käyttävät nykyään Oppineisuutta 
pääasiallisena ominaisuutenaan: 
Edut ja haitat ovat myös kokeneet pieniä muutoksia. Uudet edut ja haitat 
ovat omalla sivullaan, mukaanlukien 
uudet edut, joita tarvitaan taikuuden osaamiseen. 
  Nuoruus skaalautuu nyt samalla tavalla kuin 
Ikä & kokemus, joskin se on yhä 
maksimissaan neljä. 
  
  Kääpiö on uudelta nimeltään 
Kitukasvuinen; kääpiöt ovat oma vuorten 
ympärillä ja alla elävä rotunsa.
  
  Lisäksi seuraavat pistearvot ovat muuttuneet:
| Etu / haitta | Vanha | Uusi | 
|---|---|---|
| Suosikki | 2 | 1 | 
| Vaisto | 4 | 5 | 
| Käsipuoli | 2 | 3 | 
Seuraavat edut ja haitat poistetaan:
Taitoja on muutettu jonkin verran; useita vanhoja taitoja on poistettu, muutamia uusia on lisätty, ja joidenkin toimnta on hiukan muuttunut. Taitojen muutokset ovat omalla sivullaan.
Hahmonluonnissa on nyt käytössä 100 pistettä ominaisuuksiin (mutta ominaisuuden nostaminen yli 16 maksaa 2 pistettä per saatu piste) ja taitoihin yhä 100 pistettä. Taidon avaaminen maksaa yhä 2 pistettä, mutta taitojen ostamishinta muuttuu seuraavasti:
| Uusi arvo | Hinta | 
|---|---|
| 1-3 | 1 | 
| 4-6 | 2 | 
| 7-9 | 3 | 
  Hahmonluonnissa maksimitaitotaso on siis 9; tämä 
mahdollistaa hiukan taitavammat hahmot kuin alkuperäisillä säännöillä, 
mutta kovempaan hintaan.  PJ voi tietysti rajoittaa taitotasoja 
alemmaksi jos kokee sen tarpeelliseksi.  Erikoistumisen nostaminen 
maksaa puolikkaan pisteen ja loitsun neljännespisteen, kerrottuna 
tietenkin ylläolevan taulukon hinnalla, ja niiden maksimitasoihin 
pätevät normaalit säännöt.  Erikoistumisen avaaminen maksaa pisteen ja
loitsun avaaminen vaikeudesta riippuen 2N: 
neljännespiste; 3N: puoli pistettä; 
4N: piste. 
  
  Lisäksi jokainen hahmo saa ilmaiset 2 pistettä etuihin; alussa voi olla 
nyt maksimisaan 10 pistettä etuja ja 8 pistettä haittoja. Etupisteitä 
voi saada myöhemminkin pelissä harvakseltaan, ja niillä voi ostaa lisää 
etuja tai poistaa haittoja tarinallisesti sopivissa tilanteissa; monet 
tosin voivat vaatia voimallisen maagisen lähteen. Ainakaan seuraavia 
etuja ei voi hankkia etupisteillä pelin aikana:
  
Syntyperät ovat myös menneet jonkun verran uusiksi; vanhoja on viilattu ja muutamia uusia lisätty. Lisäksi löytyy mahdollisuus olla jotain ei-ihmisrotua. Syntyperien muutokset ovat omalla sivullaan.
  Praedorissa jokainen taito on liitetty kiinteästi johonkin 
ominaisuuteen.  Kuitenkin joskus taidon käytön voisi liittää muuhunkin 
ominaisuuteen; tämän takia nyt erotellaan taitotaso 
ja ominaisuuden osuus. 
  
Esimerkkejä: Johtamiseen voi tilanteesta 
riippuen käyttää myös Karismaa tai 
Esiintymiseen joskus 
Ketteryyttä.
  Onnistuminen heitoissa siis tapahtuu kuten ennenkin, mutta jotkin heitot 
voivat nyt vaatia eri ominaisuutta kuin aiemmin. Näillä sivuilla, samoin 
kuin kirjassa, taitoarvo on yhteenlaskettu 
ominaisuus, joka on (melko lailla) samalla skaalalla kuin ominaisuudet, 
ja taitotaso on pelkkä taito ilman 
ominaisuutta. 
  Uuden taidon oppimishinta pysyy saman kuin kirjassa, 300 
kokemuspistettä, mutta huomiona kerrottakoon, että aloitustaitotaso 
on 0. Tällöin saa kuitenkin heittää ilman lisänoppaa, joka tulee 
yritettäessä käyttää taitoa, jota ei osaa. 
  Kaikilla taidoilla on myös joitain tilanteita varten määritelty 
pääasiallinen ominaisuus, joka on kirjassa 
esitettyjen taitojen kohdalla niille annettu, ja joka kerrotaan uusien 
taitojen kohdalla.  Taitoheittojen muutoksen takia kaikista 
ominaisuuksista on nyt tarpeen merkitä sen puolikas (pyöristetään 
normaalisti eli puolikkaat ylöspäin). 
  Muutamissa paikoissa mainitut "kolmasosat" korvattaneen "heikennetyllä 
puolikkaalla", eli puolet ominaisuudesta, alaspäin pyöristettynä. (Josta 
vielä ehkä vähennettäisiin 1 tai 2?). Tällä tavoin taitoarvon 
nostamisella olisi aina merkitystä.  Puolikas-AP on tämän hetken termi, 
ehdotuksia paremmasta otetaan vastaan.
  
Taitojen nostaminen toimii kuten normaalissa Praedorissa, eli jokaista sataa kokemuspistettä kohti saa yhden nopan, ja jos heitettyjen noppien tulos on suurempi kuin taitotaso, nousee taso yhdellä. Koska nyt tarvittava kohdeluku on paljon pienempi, hahmot tulevat kehittymään nopeammin. Lisäksi tasoituksena huonosti noppaa heittäville pelaajille epäonnistuneesta taidon nostoyrityksestä saa seuraavien nostoyrityksien lopputuloksiin +1 jokaista heitettyä noppaa kohden. Tämä bonus kertyy niin kauan kunnes taitotaso nousee (jolloin se nollataan), joskin bonuksen maksimi on +5.
Ominaisuuksien nostaminen tapahtuu kuten ennenkin, mutta sama bonuksien kertyminen epäonnisista nostoyrityksistä on voimassa myös niiden puolella. Tällöin bonuksen maksimi on +10.
  Taitoihin voi erikoistua.  Erikoistumiset voivat antaa hahmon tehdä 
jotain tiettyjä, muuten kiellettyjä kikkoja, tai ne voivat 
yleiskäyttöisempiä, jolloin erikoistumisaste lisätään taitotasoon 
soveltuvissa tilanteissa.  Erikoistumisten pitää olla siinä määrin 
rajoitettuja, että niiden käyttöä taidon kanssa ei tapahdu jatkuvasti; 
PJ rajoittaa haluamallaan tavalla.  Eri taidoissa voi olla 
samankaltaisia erikoistumisia, mutta erikoistumista saa käyttää vain 
oman taitonsa kanssa.  Yhdessä heitossa voi käyttää vain yhtä 
erikoistumista.
  
Esimerkiksi 
Esiintymisessä voi erikoistua 
maalaiskyliin tai 
naamioitumiseen, tai 
Hypyssä ja kiipeilyssä 
puihin.  
Asetaidoissa ei saa erikoistua 
hyökkäämiseen tai  
lyömämiekkoihin
(joskin tiettyyn legendaariseen aseeseen voi ehkä erikoistua).
    
  Uuden erikoistumisen oppiminen maksaa 200 kokemuspistettä, jonka 
jälkeen se on tasolla 1.  Erikoistumisen nostaminen tapahtuu samalla 
tavoin kuin taidon nostaminen, mutta yksi noppa maksaa vain 50 
kokemuspistettä.  Maksimimäärä erikoistumisia 
on puolet-AP taidon pääasiallisesta ominaisuudesta, 
ja yhden erikoistumisen maksimiarvo on niin 
ikään pääasiallisen ominaisuuden puolikas-AP (ja taidoilla joilla ei ole 
pääasiallista ominaisuutta, maksimi on 6). On mahdollista ottaa 
erikoistuminen taitoon, jota ei osaa, mutta tällöin pohjana on yhä 
puolet ominaisuudesta ja heittoon tulee +1N koska 
taitoa ei osaa.  Mikäli yritetään jotain asiaa, joka vaatii 
erikoistumisen jota hahmolla ei ole, PJ voi mahdollisesti antaa silti 
yrittää, lisäten vaikeusheittoon +1N.
  
Pelinjohtaja jakaa yleisten kokemuspisteiden lisäksi myös korvamerkittyjä kokemuspisteitä. Nämä toimivat kuten tavalliset kokemuspisteet, mutta niitä voidaan käyttää vain kyseisen ominaisuuden, taidon, tai erikoistumisen nostamiseen.
  Koulutuksessakin (s.46) katsotaan nykyään tietenkin 
taitotasojen erotusta.  Koulutuksesta kertyvä 
kokemus ei nyt katoa kuukauden lopussa, vaan jatkaa kertymistään niin 
kauan kunnes hahmo yrittää nostaa taitoa tai erikoistumista.  (Ja 
käytetään tietysti alla olevaa taulukkoa.)  Jos hahmo keskeyttää 
koulutuksen, koulutuksesta saadut kokemuspisteet rupeavat poistumaan; 
ensimmäisenä viikkona ilman koulutusta katoaa 1N 
kokemuspistettä ja sen jälkeen 2N viikossa.
  
  Uusi taito, Opettaminen, voi merkittävästi 
nopeuttaa koulutusta.  Toisaalta, nykyään on mahdollista opettaa vain 
yhdelle hengelle kerrallaan ilman tätä taitoa, muuten opettajalle 
koituvat tavanomaiset haitat taidon käyttämisestä ilman osaamista. 
  
| Nostettava | Hinta | Oppiminen | Alku- taso  |   
Max. taso ja määrä  |   
Max.  bonus  |   
|---|---|---|---|---|---|
| Ominaisuus | 200 / 1N | — | — | — | +10 | 
| Taitotaso | 100 / 1N | 300 | 0 | — | +5 | 
| Erikoistuminen | 50 / 1N | 200 | 1 | Omin/2, AP | +0 | 
| Loitsu | 25 / 1N | 50 * Vaikeus | 1 | Taitotaso | +0 | 
Perussääntöjen mukaan eri ruuminosien lisäksi on osumakohta "Uhri päättää". Tässä on kaksi ongelmaa. Ensinnäkin, se on yksi valinta lisää pelaajalle taistelutilanteessa. Toiseksi, hiukankaan asiaa miettinyt pelaaja ottanee sen aina samaan kohtaan, joko huonompaan eli yleensä vasempaan käteen, koska siellä syvä haava haittaa vähiten, tai sitten tätä tarkoitusta varten raskaasti panssaroituun osaan. Tämän takia poistetaan "Uhri päättää" osumakohdista ja muutetaan niitä siten, että päätä lukuunottamassa eri osat ruumiista saavat kaikki lisää 1/36 todennäköisyyttä osumiseen.
Panssarit: Housut olivat liian huonoja joka tavalla verrattuina muihin panssareihin; erityisesti jalkasuojien kanssa verratessa asia oli helppo huomata. Parannetaan housuja siis siten, että ne nyt suojaavat myös vatsaa. Esitellään myös kaksi uutta panssaria ja selvyyden vuoksi nimetään samalla uudelleen osa vanhoista panssareista:
| Vanha nimi | Uusi nimi | Suoja | Paino | Hinta | 
|---|---|---|---|---|
| — | Rautanahkakäsisuojat | 4 | 20 | 2 kr | 
| — | Rautanahkasäärystimet | 4 | 30 | 25 hr | 
| Avokypärä | Teräs-avokypärä | |||
| Täyskypärä | Teräs-täyskypärä | |||
| Rautanahka | Rautanahkakyrassi | |||
| Nahkasuojat | Nahkakäsisuojat | |||
| Terässuojat | Teräskäsisuojat | |||
Uudet rautanahkaiset suojat ovat kyrassin tapaan kovia, ja säärystimet antavat +1N Hiivintään.
Muut muutoksiin liittyvät sivut:
Taikuusjärjestelmän sivu
Taitojen muutoksien sivu
Erikoistumisten, etujen ja haittojen sivu
Loitsujen sivu
Selityksiä suunnittelupäätöksistä
Aiempia versioita näistä säännöistä
  (Vaiheessa...)
Takaisin roolipelien pääsivulle.