Praedorin taikasysteemin listoja ja taulukoita

Yleistä

Aluksi yleisiä listoja.

Listoja

Taikuuden alat Loitsujen ominaisuudet
  • Parannus
  • Luonto
  • Elementalismi
  • Mieli
  • Esine
  • Peritaikuus
  • Taistelu
  • Salavihkaisuus
  • Vaikeus
  • Etäisyys
  • Kohde
  • Kesto
  • Aste-vaikutus
  • Avainsanat
  • Loitsun kuvaus

Taikuusalojen ominaisuudet & taidot

Ominaisuus rajoittaa Taikuusala Helpotettavat taidot, ominaisuudet & muut Muuta
Voima (VMA) Taistelu Taistelutaidot, erikoisliikeet,
(Ratsastus)
VT
Terveys (TRV) Parannus Haavojen hoito,
(Heittäminen, Hiivintä, Hyppy ja kiipeily, Sorminäppäryys, Tappelu, Uiminen, Väistö;
Voima, Ketteryys, Terveys, Valppaus)
Ketteryys (KTR) Salavihkaisuus Hiivintä, Hyppy ja kiipeily, Juonittelu, Kadut ja kapakat, Sorminäppäryys, Tiirikointi, Uhkapeli, Veitset, Väistö;
(Ketteryys)
VT
Valppaus (VLP) Luonto Erätaidot, Metsästys, Uiminen, Yrtit ja myrkyt,
(Ratsastus, Väistö;
kaikki ominaisuudet)
Sisukkuus (SIS) Elementalismi Heittäminen, Hyppy ja kiipeily, Uiminen, Jouset, (Ammattitaito)
Karisma (KAR) Mieli Esiintyminen, Ihmistuntemus, Johtaminen, Kaupanhieronta, Kielitaito, Kovistelu, Opettaminen, Suostuttelu;
(Valppaus, Sisukkuus, Karisma, Oppineisuus)
Mahti (MHT) Peritaikuus (Kaikki taikuus)
Oppineisuus (OPP) Esine Ammattitaito, Kädentaidot,
(Kaikki esineillä tehty)

Avainsanat ja lyhenteet

Avainsana Selitys
PoikTP Kuluttaa poikkeuksellisen määrän taikapisteitä
KVTP Kuluttaa vähemmän taikapisteitä
Happo, Ilma, Jää, Maa, Metalli, Pimeys, Puu, Sähkö, Tuli, Valo, Vesi Loitsu on kyseistä elementtityyppiä; muut loitsut voivat reagoida tähän.
Heitettävä Mahdollisuus parantaa taian osumista Heittäminen-taidon avulla.
Pidäteltävä Loitsun vaikutusta voi viivästyttää.
Reaktio Loitsun voi taikoa reaktiona
Rituaali Loitsu vaatii ylimääräistä välineistöä ja aikaa
Veritaikuus Loitsu käyttää loitsijan elinvoimaa (tai pahoissa loitsuissa jonkun muun); yleensä verta.
Uhrautuen Loitsija ottaa kohteelta jotain haitallista itselleen.
Uskonnollinen Tämä loitsu löytyy tyypillisesti vain eri jumaluuksien palvojilta.

Loitsujen taulukot

Alla olevat taulukot voivat vielä muuttua.

Onnistumisastetaulukot

Taikapistevähennys

Aste Alennus
1 0
2 -1 tp.
3 -2 tp.

Efektin kestoaika

Aste Kesto
1 +0 erää 1 h
2 +2 erää 4 h
3 +5 erää 12 h

Loitsujen voimistamistaulukot

Näistä taulukoista löytyvät tiedot, kuinka paljon enemmän loitsu vaatii taikapisteitä tai vaikeutuu, jos loitsija haluaa tehdä siitä tehokkaamman. Jos loitsun oletusarvo on tavanomaista isompi (tai pienempi), sen kasvattaminen maksaa erotuksen verran, mutta vähentäminen ei anna helpotusta, ellei taulukossa ole oikeasti ole negatiivista lukua.
Esimerkiksi Tulipallon kantama on 50 jd, eli sen kasvattaminen 200 jd vaatii yhden taikapisteen enemmän, virstaan +1N sekä 2 tp. ja taivaanrantaan +2N sekä 3 tp., mutta keskipisteen vieminen 10 jd tai alle ei vähennä taikapistehintaa. (Kosketus-kantama antaa kyllä -1 tp., mutta tällöin loitsija saa itse palaa omassa tulipallossaan...)

Taikapisteiden käyttörajoitus

Erikoistumisen osaamistaso rajoittaa ylimääräisten taikapisteiden käyttöä siten, että jokaista taitotasoa kohti loitsuun voi kuluttaa 2 tp. tuottamaan efektejä, jotka lisäävät sen voimakkuutta.

Lyhytkestoiset loitsut

Monet "1 päivän" kestävät loitsut toimivat tämänhetkisen päivän tai yön loppuun ja sen jälkeen vielä seuraavan yön tai päivän loppuun. Maksimikeston (miltei vuorokauden) saa siis taikomalla loitsun hiukan auringonnousun tai -laskun jälkeen. Jotkut loitsut voivat tällä tavoin reagoida myös keskipäivään tai -yöhön.

Kesto Nopat Hinta
1 min -1 tp.
10 min Oletus
30 min +1 tp.
2 tuntia +1N +2 tp.
6 tuntia +2N +3 tp.
1 päivä +3N +5 tp.

Pitkäkestoiset loitsut

Päivän pituus toimii myös täällä kuten yllä on mainittu. 1 vuodenaika on noin kolme kuukautta, eli seuraavaan täyteen tai uuteen kuuhun, ja sen jälkeen kaksi ja puoli kuunkiertoa; toisaalta, joskus asia saattaa olla kiinni kesä- ja talvipäivänseisauksista tai kevät- ja syyspäiväntasauksista. 1 vuosi on seuraavaan edellisestä neljästä päivästä ja sitten kolme niiden välistä jaksoa lisää.

Kesto Nopat Hinta
1 tunti -1 tp.
1 päivä Oletus
3 päivää +1N +2 tp.
1 viikko +2N +4 tp.
1 kuukausi +3N +7 tp.
1 vuodenaika +4N +10 tp.
1 vuosi +4N +15 tp.

Etäisyydet

Etäisyys Nopat Hinta
Itse Oletus
Kosketus +1N +1 tp.
Kantama-loitsut
Kosketus -1 tp.
10 jd Oletus
50 jd +1 tp.
200 jd +2 tp.
virsta +1N +3 tp.
taivaanranta +2N +4 tp.

Yksilöiden määrä

Laajennettaessa muiden kohteiden tulee olla ensisijaisen kohteen välittömässä läheisyydessä, niin että niiden voidaan katsoa muodostavan jonkinlaisen ryhmän.

Määrä Nopat Hinta
1 Oletus
2-3 +2N +2 tp.
4-8 +3N +4 tp.

Joukkojen koko

Määrät ovat tarkoituksella hiukan päällekkäisiä. PJ saa päättää ja jopa venyttää kategorioita tilanteen ja joukon luonteen mukaan – puoli tusinaa satunnaista maajussia menee ensimmäisen rivin mukaan, puoli tusinaa kokenutta soturia toisen.

Määrä Nopat Hinta
1-8 Oletus
5-30 +1N +1 tp.
20-150 +2N +2 tp.
100-750 +2N +4 tp.
500-5000 +3N +6 tp.
5000+ +4N +8 tp.

Vanhojen praedor-muutosten pääsivu
Nykyinen pääsivu