Praedor-muutosten yksi tarkoitus on erotella enemmän tapoja, miten 
hahmot tekevät asioita.  Pää-asiallinen keino on antaa taidoille muita 
ominaisuuksia käytettäväksi, mutta tärkeitä ovat myös uudet 
erikoistumiset.  
Tilannesidonnaiset 
erikoistumiset eivät luo uusia mekaniikkoja, vaan antavat vain 
bonuksen taitoarvoon tietyissä tilanteissa, usein liittyen esimerkiksi 
ympäristöön, paikkaan, kohteeseen, aikaan tai muuhun rajoitteeseen.  
Tällä sivulla luetellut erikoistumiset antavat hahmolle käyttöön uusia, 
erikoisempia kikkoja.  Ne voivat olla taito-kohtaisia, mutta mainitaan 
alkuun kaksi yleisempää, Varmuus ja 
Valaistunut osaaja.  Sitten esitellään 
esimerkkeinä pari muuta erikoistumista, jotka lisäävät hahmojen kykyjä 
eri tavoilla.
  
 Lisää saa ehdottaa. 
  
Hahmo osaa hoitaa tehtävänsä varmuudella, eikä epäonnistu niin todennäköisesti. Tätä erikoistumista käytettäessä pitää nopista tulla kahden kuutosen sijasta kolme, ennen kuin yritys automaattisesti epäonnistuu, ja neljä kutosta kolmen sijaan ennen kuin tulee möhläys. Toisaalta, varovaisuuden takia paremmat onnistumiset ovat harvemmassa. Heiton pitää mennä 10 alle kohdearvon toisen asteen onnistumista varten, ja kolmannen asteen onnistumisia ei tapahdu paitsi jos kaikki nopat ovat ykkösiä ja tulos on ainakin 15 alle kohdearvon. Tämän erikoistumisen tason saa yleensä lisätä suoraan taitoarvoon; taikoessa voi käyttää pienempää tästä ja tarvittavasta taikuusalan erikoistumisesta.
  Pitkälle kehittyneen taiturin kyvyt voivat olla tavallisen kuolevaisen 
ulottumattomissa.  Tämän erikoistumisen hahmo voi ottaa vasta, kun hänen 
taitotasonsa on 10 tai yli.  Jokaista erikoistumisen tasoa kohti pelaaja 
voi kerran päivässä päättää ennen nopanheittoa, että tällä kertaa taidon 
käyttö voisi osoittaa hahmon valaistuneisuutta taidossa.  Jos hahmo 
tällöin onnistuu saamaan ainakin 15 alle taitoarvon, on tulos "neljättä 
astetta".  Se toimii muuten kuin kolmannen asteen onnistuminen, mutta se 
voittaa vastustajan kolmannen asteen onnistumisen yhdella asteella; 
lisäksi yritys ei voi aiheuttaa möhläystä.  Tätä erikoistumista ei 
lisätä taitoarvoon, mutta jonkin muun erikoistumisen käyttö voi olla PJn 
harkinnan mukaan sallittua.
  
Lisähuomiona, jos mikään onnistuminen 
estäisi varsinaisen onnistumisen (esimerkiksi 
Kilvet-taitoa vastaan), käykin kuten jos 
valaistunut olisi saanut ensimmäisen asteen onnistumisen ja vastustaja 
epäonnistunut.
  
  (Lyömäaseet-taidon erikoistemppu)
  Hahmo on erikoistunut rikkomaan vastustajiensa kilpiä.  Mikäli 
puolustaja saa saman asteen tuloksen kuin hyökkääjä tai heikomman, 
hyökkääjä heittää Voimaa (lisäten tämän 
erikoistumisen tason Voima-arvoonsa) ja 
puolustaja Ketteryyttään.  Jokainen aste-ero 
hyökkääjän hyväksi rikkoo ylimääräisen pisteen kilven kestosta.
  
  (Miekat-taidon erikoistemppu)
  Hahmo on erikoistunut käyttämään kevyitä kapeateräisiä miekkoja,
jotka on valmistettu tavallista parempiluokkaisesta teräksestä tai 
muusta vahvasta materiaalista.  Hän saa lisätä tämän erikoistumisen 
tason Voima-arvoonsa kun lasketaan 
ominaisuuden arvoa (joka sitten puolitetaan tavanomaisesti), 
maksimissaan Ketteryyteensä asti.  Hahmo voi 
myös tällöin käyttää matalampaa Ketteryydestä 
ja Valppaudesta kun lasketaan 
vauriobonusta (Voiman 
sijaan), mikäli hän niin haluaa.  Tämän erikoistumisen käyttö ei estä 
muiden tavanomaisempien erikoistumisten lisäämistä taito-arvoon. 
Pelaajan tulee varmistaa Pelinjohtajan kanssa, minkä miekkojen kanssa 
tätä erikoistumista voi käyttää; nämä ovat tosiaan tyypillisesti 
tavallisia miekkoja kalliimpia.
  
  (Minkä tahansa asetaidon erikoistemppu)
  Hahmo on erikoistunut vetämään aseensa nopeasti esiin, heti 
käyttövalmiina.  Onnistuneella taidonkäytöllä aseen esiin vetäminen 
tapahtuukin reaktiona sen sijaan että se veisi kyseisen käden toiminnon 
tällä vuorolla.  Hahmo voi siis käyttää asettaan hyökkäykseen tai 
puolustukseen, ja hän saa vielä lisätä taitoonsa tämän heiton 
onnistumisen asteen!  Epäonnistuneella heitolla aseen esiin ottaminen 
vie käden toiminnon, möhläyksellä ase tippuu.  
Vaikeus on yleensä 2N-5N, riippuen aseen koosta, 
sijainnista ja kiinnitystavasta.
  
  (Minkä tahansa taikuuden alan erikoistuminen)
  Hahmo on kasvattanut varantojaan jollain taikuuden saralla, ja pystyy 
loitsimaan sillä alalla enemmän loitsuja kuin muut.  Jokaista 
erikoistumisen tasoa kohti hahmo saa suoraan lisää yhden kyseisen tyypin 
taikapisteitä.  Tämä erikoistuminen ei yleensä vaikuta mihinkään 
nopanheittoihin, eli varsinaisessa loitsimisessa voi (ja pitää) käyttää 
vielä sopivaa erikoistumista tavalliseen tapaan.
  
Praedorin lisäkirjojen kikoista tullee joskus tänne myös jotain tietoa.