Uusien erikoistumisten lista

Praedor-muutosten yksi tarkoitus on erotella enemmän tapoja, miten hahmot tekevät asioita. Pää-asiallinen keino on antaa taidoille muita ominaisuuksia käytettäväksi, mutta tärkeitä ovat myös uudet erikoistumiset. Tilannesidonnaiset erikoistumiset eivät luo uusia mekaniikkoja, vaan antavat vain bonuksen taitoarvoon tietyissä tilanteissa, usein liittyen esimerkiksi ympäristöön, paikkaan, kohteeseen, aikaan tai muuhun rajoitteeseen. Tällä sivulla luetellut erikoistumiset antavat hahmolle käyttöön uusia, erikoisempia kikkoja. Ne voivat olla taito-kohtaisia, mutta mainitaan alkuun kaksi yleisempää, Varmuus ja Valaistunut osaaja. Sitten esitellään esimerkkeinä pari muuta erikoistumista, jotka lisäävät hahmojen kykyjä eri tavoilla.
Lisää saa ehdottaa.

Uusia erikoistumisia

Varmuus

Hahmo osaa hoitaa tehtävänsä varmuudella, eikä epäonnistu niin todennäköisesti. Tätä erikoistumista käytettäessä pitää nopista tulla kahden kuutosen sijasta kolme, ennen kuin yritys automaattisesti epäonnistuu, ja neljä kutosta kolmen sijaan ennen kuin tulee möhläys. Toisaalta, varovaisuuden takia paremmat onnistumiset ovat harvemmassa. Heiton pitää mennä 10 alle kohdearvon toisen asteen onnistumista varten, ja kolmannen asteen onnistumisia ei tapahdu paitsi jos kaikki nopat ovat ykkösiä ja tulos on ainakin 15 alle kohdearvon. Tämän erikoistumisen tason saa yleensä lisätä suoraan taitoarvoon; taikoessa voi käyttää pienempää tästä ja tarvittavasta taikuusalan erikoistumisesta.

Valaistunut osaaja

Pitkälle kehittyneen taiturin kyvyt voivat olla tavallisen kuolevaisen ulottumattomissa. Tämän erikoistumisen hahmo voi ottaa vasta, kun hänen taitotasonsa on 10 tai yli. Jokaista erikoistumisen tasoa kohti pelaaja voi kerran päivässä päättää ennen nopanheittoa, että tällä kertaa taidon käyttö voisi osoittaa hahmon valaistuneisuutta taidossa. Jos hahmo tällöin onnistuu saamaan ainakin 15 alle taitoarvon, on tulos "neljättä astetta". Se toimii muuten kuin kolmannen asteen onnistuminen, mutta se voittaa vastustajan kolmannen asteen onnistumisen yhdella asteella; lisäksi yritys ei voi aiheuttaa möhläystä. Tätä erikoistumista ei lisätä taitoarvoon, mutta jonkin muun erikoistumisen käyttö voi olla PJn harkinnan mukaan sallittua.
Lisähuomiona, jos mikään onnistuminen estäisi varsinaisen onnistumisen (esimerkiksi Kilvet-taitoa vastaan), käykin kuten jos valaistunut olisi saanut ensimmäisen asteen onnistumisen ja vastustaja epäonnistunut.

Kilvensärkijä

(Lyömäaseet-taidon erikoistemppu)
Hahmo on erikoistunut rikkomaan vastustajiensa kilpiä. Mikäli puolustaja saa saman asteen tuloksen kuin hyökkääjä tai heikomman, hyökkääjä heittää Voimaa (lisäten tämän erikoistumisen tason Voima-arvoonsa) ja puolustaja Ketteryyttään. Jokainen aste-ero hyökkääjän hyväksi rikkoo ylimääräisen pisteen kilven kestosta.

Kapeateräiset

(Miekat-taidon erikoistemppu)
Hahmo on erikoistunut käyttämään kevyitä kapeateräisiä miekkoja, jotka on valmistettu tavallista parempiluokkaisesta teräksestä tai muusta vahvasta materiaalista. Hän saa lisätä tämän erikoistumisen tason Voima-arvoonsa kun lasketaan ominaisuuden arvoa (joka sitten puolitetaan tavanomaisesti), maksimissaan Ketteryyteensä asti. Hahmo voi myös tällöin käyttää matalampaa Ketteryydestä ja Valppaudesta kun lasketaan vauriobonusta (Voiman sijaan), mikäli hän niin haluaa. Tämän erikoistumisen käyttö ei estä muiden tavanomaisempien erikoistumisten lisäämistä taito-arvoon. Pelaajan tulee varmistaa Pelinjohtajan kanssa, minkä miekkojen kanssa tätä erikoistumista voi käyttää; nämä ovat tosiaan tyypillisesti tavallisia miekkoja kalliimpia.

Nopea aseen esiinveto

(Minkä tahansa asetaidon erikoistemppu)
Hahmo on erikoistunut vetämään aseensa nopeasti esiin, heti käyttövalmiina. Onnistuneella taidonkäytöllä aseen esiin vetäminen tapahtuukin reaktiona sen sijaan että se veisi kyseisen käden toiminnon tällä vuorolla. Hahmo voi siis käyttää asettaan hyökkäykseen tai puolustukseen, ja hän saa vielä lisätä taitoonsa tämän heiton onnistumisen asteen! Epäonnistuneella heitolla aseen esiin ottaminen vie käden toiminnon, möhläyksellä ase tippuu. Vaikeus on yleensä 2N-5N, riippuen aseen koosta, sijainnista ja kiinnitystavasta.

Lisätaikapisteet

(Minkä tahansa taikuuden alan erikoistuminen)
Hahmo on kasvattanut varantojaan jollain taikuuden saralla, ja pystyy loitsimaan sillä alalla enemmän loitsuja kuin muut. Jokaista erikoistumisen tasoa kohti hahmo saa suoraan lisää yhden kyseisen tyypin taikapisteitä. Tämä erikoistuminen ei yleensä vaikuta mihinkään nopanheittoihin, eli varsinaisessa loitsimisessa voi (ja pitää) käyttää vielä sopivaa erikoistumista tavalliseen tapaan.

Muokattuja erikoistumisia

Praedorin lisäkirjojen kikoista tullee joskus tänne myös jotain tietoa.

Praedorin muutosten pääsivu
Taikuusjärjestelmän pääsivu