Taikasysteemi Praedoriin

Tarkempia kuvauksia omilta sivuiltaan löytyy liittyen taikuuden aloihin sekä loitsimisen sääntöihin; myös taikuustaulukoilla ja sekalaisille taikuusaiheille on oma sivunsa.

Yleistä

Loitsivalla hahmolla pitää olla sen mahdollistava etu, joko Taikuuden kipinä tai Taikuuden loimu. Hänellä kannattaa myös olla korkea Mahti sekä muita ominaisuuksia, riippuen käytettävästä taikuuden alasta. Itse taikominen tapahtuu jollain taikuuden alan taidolla; lisäksi tarvitaan haluttuun efektiin sopiva erikoistuminen. Jotta taikoa voi enemmän kuin loitsun tai kaksi päivässä, loitsijalle tarpeellinen taito on Taikapisteet tai uskonnollisille loitsijoille Kanavointi. Loitsiminen tapahtuu yleensä kuten muukin taitojen käyttö, joskin osa loitsuista voi vaatia ylimääräistä nopanheittoa.

Kaikkeen on myös poikkeuksensa, ja erilaiset maagiset esineet, loitsut ja sopivat erikoistumiset voivat rikkoa tai vahvistaa alla esitettyjä sääntöjä.

Loitsimisesta ja loitsuista

Hahmot eivät yleensä osaa tarkkaan määriteltyjä loitsuja, vaan taikuuden alan rajatumpia erikoistumisia, jotka määrittelevät, minkä tyyppisiä loitsuja hahmo voi heittää. Loitsulla tarkoitetaan siis näissä säännöissä yhdellä tai muutamalla toiminnolla aikaan saatavaa maagista efektiä. Hahmon loitsiessa PJ arvioi sopivan vaikeuden taikuusalan kuvauksien sekä halutun efektin perusteella, määrittelee oleelliset loitsun ominaisuudet, käskee pelaajan heittää noppaa, ja hahmolta kuluu (yleensä) noppien verran taikapisteitä. Jos pelaaja käyttää samaa efektiä taajaan, voi hän PJ:n kanssa sopia loitsun ominaisuudet sekä vaikutukset, kirjoittaa ne muistiin, ja antaa loitsulle nimen, jolloin pelaaminen nopeutuu tulevaisuudessa.

Loitsiminen tapahtuu samanlaisen taitoheiton avulla kuin muidenkin taitojen käyttö, ja samat haitat vammautumisesta tai muista lähteistä vaikuttavat siihenkin. Loitsu yleensä onnistuu jos heiton tulos on onnistuminen, joskin poikkeuksia voi olla. Jotkin loitsut vaativat useampaa kuin yhden taikuuden alan taitoa; tällöin käy kuten tavallista, eli käytetään alinta taitoarvoa. Loitsiminen tosiaan kuluttaa hahmon Taikapisteitä, jotka toimivat melko samalla tavalla kuin Veri, joskaan niiden loppuminen ei ole yhtä haitallista. Epäonnistunut loitsu vie aina yhden taikapisteen, ellei muuta mainita. Loitsun heittäminen onnistuu yleensä yhdessä taistelun erässä, siten että 3N loitsut tai helpommat vievät yhden käden toiminnon ja 4N tai vaikeammat kummankin käden toiminnon, ja loitsujen pituus on yleensä IV. Mikäli kohdealue on laaja, kohteita on useita tai efekti on kovin voimallinen, PJ voi myös määrätä että loitsiminen kestää useamman taisteluerän.

Taikuuden alojen vaaditut erikoistumiset

Koska taikuuden alat ovat melko laajoja, rajataan hiukan niiden käyttöä: jokainen loitsinta vaatii sopivan taikuuden alan lisäksi myös sopivan erikoistumisen. Pelaajan kannattaa siis valita jokaiselle hahmon osaamalle taikuuden alalle vähintään yksi erikoistuminen, joka kuvastaa hahmon osaamista kyseisellä taikuuden alalla. Taikuusalojen erikoistumisten maksimitaso määräytyy tavanomaisesti, mutta niiden määrää ei ole rajoitettu. Monimutkaisemmat ja mahtavammat loitsut voivat vaatia useampaa taikuuden alaa, jolloin sopivan erikoistumisen on löydyttävä jokaiselta tarvittavalta taikuuden alalta.
Jos pelaaja haluaa elementalismilla efektinä heittää taistelussa tulta vastustajiensa päälle, hän voi valita erikoistumiseksi esimerkiksi "Tulen" tai "Taistelutaikuuden". Erona on se, että ensimmäiseen erikoistumiseen sopivat eri efektit kuin jälkimmäiseen — arkinen tulenkäyttö ja tulen henget ovat eri asia kuin lyhytaikaiset myrkkypilvet ja maan jäädytys.

Vieraiden efektien yrittäminen

Yleensä loitsijat käyttävät vain osaamiaan efektejä, mutta he voivat myös ottaa riskejä ja yrittää loitsia efektin, johon heiltä ei löydy erikoistumista. PJ arvioi vaikeuden tavanomaisesti ja lisää päälle +1N jos samankaltainen erikoistuminen löytyy, ja +3N jos sellaista ei ole. Taikapisteitä kuluu nyt myös epäonnistuttaessa heiton vaikeuden mukaan, ja erityisesti jälkimmäisessä tapauksessa Möhläykset ovat yleisiä; tällöin seuraus usein ei ole täysin vastakkainen hahmon tavoitteille, mutta silti aivan jotain muuta kuin mitä hahmo halusi. Hahmo ei tietenkään voi yrittää loitsia lennosta efektiä, jonka taikuuden alaa hän ei osaa lainkaan.
Jos hahmon erikoistuminen elementalismissa on "Tuli", kirkas valonvälähdys tai savupilvi ovat samankaltaisia efektejä, mutta vesisuihku tai suuren halkeaman avaaminen maahan eivät.

Loitsulla osuminen

Voidakseen osua kohteeseen loitsijan on nähtävä se tai muulla tavoin tiedettävä sen sijainti tarkkaan, ellei loitsuun ole erikseen muuta määritelty. Loitsun etäisyys kertoo, kuinka kaukaa loitsua voi käyttää. Kosketus-etäisyyden omaava loitsu vaatii toimiakseen kosketusta, joka vastahakoisella kohteella tarkoittaa onnistumista tavanomaiseen tapaan Tappelu-heitossa. Suuremmilla etäisyyksillä loitsu toimii kuin kaukotaisteluase, ja ellei muuta ole mainittu, onnistuneen loitsunheiton osana se osuu kohteeseensa automaattisesti asteella 1. Kummassakin tapauksessa kohde voi yrittää väistää tai torjua kuten tavallisesti (paitsi että loitsujen torjuminen aseella on +1N), ja loitsun käyttöön vaikuttavat samat tekijät kuin yleensä.

Taikapisteet

Taikapisteitä kulutetaan loitsimiseen, tyypillisesti yhtä monta kuin loitsun vaikeus on eli heitettävien noppien määrä. Joissain loitsuissa hyvin onnistuminen (tai jokin muu efekti) voi vähentää taikapisteiden kulutusta. Ellei jokin kohta sitä erikseen mainitse, mikään asia ei voi laskea loitsun taikapistehintaa alle yhden pisteen. Loitsujen ei tietenkään tule koskaan tuottaa enemmän taikapisteitä kuin mitä niihin kuluu (ellei siihen liity jotain muuta todella korkeaa hintaa). Myös jotkin maagiset esineet voivat kuluttaa hahmon taikapisteitä.

Taikapisteitä on kahdenlaisia, yleisiä ja alakohtaisia. Yleisiä saa käyttää kaikkien alojen loitsuihin, alakohtaisia vain kyseisen alan loitsuihin (ja tähänkin on tietysti jotain poikkeuksia, yleisimmin luontotaikuuden kohdalla). Yleisiä taikapisteitä hahmolla on Taikapisteet-taidon arvo (ja taitoa osaamattomalla kolmasosa Mahdista).
Näiden lisäksi loitsimiskykyisillä hahmoilla on kunkin taikuuden alan loitsuihin käytettävissä kyseisen alan taikapisteitä; näiden määrä riippuu kumpi taikuuden mahdollistava etu hahmolla on. Taikuuden loimun omaavalla hahmolla on alan taitotason ja Taikapiste-taitotason summan verran taikapisteitä ja Taikuuden kipinän omaavalla hahmolla näistä pienemmän taitotason verran. Mikäli kumpaakaan etua ei ole, ei alakohtaisia pisteitä tule vaikka kummassakin taitotasoja olisikin.

Taikapisteiden palautuminen

Taikapisteitä hahmo voi palauttaa sekä nukkumalla, joka on helpompi keino, että hereillä ollessaan meditoimalla tai rituaaleilla. Nukutun yön jälkeen heitetään Taikapisteet-taitoa Terveyden kanssa; mukavissa oloissa Rutiini-vaikeudella, muuten vaikeus on Haastava tai jopa Vaikea. Taikapisteitä palautuu onnistumisen asteen verran jokaista nukuttua tuntia kohden, epäonnistumisella yksi kahdessa tunnissa. Möhläyksellä hahmo heittelehtii, vaikeroi unissaan, hikoilee, näkee painajaisia ja muuta sellaista, ja yön aikana palautuu vain yksi piste. Käytetyt yleiset ja alakohtaiset pisteet palautuvat PJn määräämissä suhteissa; mahdollisia tapoja ovat esimerkiksi suhteessa kunkin taikuuden alan maksimipistemääriin, piste kerrallaan alkaen isoimmasta, tai alkaen niistä joita on sillä hetkellä vähiten.

Monilla taikovilla hahmoilla on myös jokin oma rituaali tai meditointitapa, jolla he voivat palauttaa taikapisteitään silloin, kun heitä ei vielä väsytä yöunen verran. Tämä rituaali tai meditointitapa on tavanomainen, vain tässä taikapisteiden palautuksessa käytettävä Taikapisteet-taidon erikoistuminen. Taikapisteiden palauttaminen tapahtuu valitsemalla nopeus jolla halutaan palauttaa pisteitä ja sitten käyttämällä taitoa Sisukkuuden kanssa. Vaikeus näkyy alla olevasta taulukosta. Onnistuneella heitolla hahmolle palautuu valitussa ajassa onnistumisasteen verran haluamansa tyyppisiä taikapisteitä. Möhläyksen seurauksena hahmo "menee lukkoon" ja hän ei pysty palauttamaan taikapisteitä ennen seuraavaa yötä.

AikaNopat
1 tunti3N
10 min4N
1 min5N
1 erä6N
Uni2N

Uskonnot ja niiden taikuus

Uskonnollisen ja muun taikuuden välinen ero on sääntöjen puitteissa aika pieni. Uskonnollisen taikuuden käyttöön ei anneta rajoituksia, ja ainoa selkeästi näkyvä ero, Kanavointi-taito, vaikuttaa vain vaihtoehtoiselta tavalta hankkia taikapisteitä. Tämä on kuitenkin vain sääntömekaaninen yksinkertaistus; uskonnot ja niiden vaikutukset ovat niin laaja joukko asioita, että niiden käsittelyn syvällisyys olkoon kunkin peliryhmän oma valinta. Pidemmälti asiaa on linjattu taikuuden sekalaisten asioiden sivulla.

Taikuuteen liittyvät Edut

Taikuuden käyttämiseksi hahmo tarvitsee edun. Voimallisemmilla valhoilla on Taikuuden loimu ja he toimivat yllä mainituilla säännöillä. Alla oleva Taikuuden kipinä riittää kuitenkin aika pitkälle, vaikka sillä rajoituksensa onkin.

Taikuuden kipinä

Hahmolla on jonkun verran kykyjä taikuuteen, mutta voimallisimpiin loitsuihin hän ei pysty. Hahmo voi loitsia mitä vain vähätaikuuden loitsuja, mutta muilla taikuuden aloilla perusvaikeudeltaan enintään 3N loitsuja. Loitsun voimallistamisesta tulevat nopat, vammat tai muut taikuudesta riippumattomat haitat saavat lisätä vaikeuden enintään 5N suuruiseksi; jos vaikeus nousee yli tämän, se on hahmon kykyjen ulottumattomissa. Kuten aiemmin mainittiin, hahmolla on taikuuden alakohtaisia pisteitä alan taitotasosta ja Taikapisteet-tasosta pienemmän verran. Lisäksi hahmo voi osata enintään Mahti / 5 eri taikuuden alaa (pyöristys normaalisti).

Esimerkki

Velho-oppilaalla on Etu Taikuuden loimu, Mahti 16, Valppaus 14, Karisma 11 ja Terveys 10. Hän on opetellut kahta taikuuden alaa, seuraaville taitotasoille: Luonto 6 ja Mieli 3, sekä taidon Taikapisteet tasolle 4. Hänellä on tällöin seuraavat pistemäärät ja taitoarvot:

Esimerkiksi seitsemän tunnin yöunien jälkeen epäonnistuneella heitolla pisteitä palautuu yhteensä 3, ensimmäisen asteen onnistumisella 7 ja toisella asteella peräti 14. Tyypillisesti heiton vaikeus on 2N, mutta keskeytettyjen unien jälkeen tai huonoissa olosuhteissa 3N tai jopa 4N, esimerkiksi kaupunkipojalla erämaassa sen jälkeen, kun yöllä leirin kimppuun on hyökätty. Viimeisessä tapauksessa ei ole erityisen yllättävää, jos tulee Möhläys, ja kammottavan yön jälkeen pisteitä palautuu vain 1. Jos pisteitä palautuisi 7, niitä pitäisi tulla jokaista lajia ainakin yksi, ja Yleiset:Luonto:Mieli 3:2:2 olisi varmaan tavanomainen jakauma.
Mikäli hänellä olisikin vain Taikuuden kipinä-etu, hän voisi opetella vain kolmea taikuuden alaa, ja hänellä olisi Luontotaikuuden pisteitä 4 ja Mielitaikuuden pisteitä 3.

Praedorin muutosten pääsivu
Taikuusjärjestelmän pääsivu