Taikuuden kahdeksan alaa

Alla käsitellään lyhyesti yleisimpiä eri taikuuden aloja. Jokainen taikuuden ala liittyy tiettyyn aiheeseen tai konseptiin, mutta alojen rajat eivät ole tiukkoja. Kerrotaan siis mitä samankaltaisia tai jopa samoja loitsuja löytyy eri aloilta, ja käydään läpi minkä taitojen käyttöä voi auttaa milläkin taikuuden alalla.

Vähätaikuus

Kolme viimeistä alaa (Taistelu- ja Salavihkaisuustaikuus sekä Illuusionismi) ovat vähätaikuutta. Näiden alat ovat siinä määrin rajoitettuja, että niiden voimakkaampiinkin loitsuihin riittää Taikuuden kipinä. Suurin osa vähätaikuuden loitsuista on vaikeudeltaan 2N tai 3N. Kestoajat ovat lyhyitä, usein taistelueriä tai minuutteja, harvoin yli vuorokautta eikä koskaan yli vuotta. Vähätaikuudella ei voi kutsua henkiä tai puhua niille.

Elementalismi

Elementalisteja on montaa sorttia, ja useimmilla on käynnissä jatkuva kiistely siitä, miten elementit jaotellaan. Yleinen jaottelutapa on elementteihin ja voimiin, joista ensimmäiset ovat aineita (esim. Metalli, Maa, Puu, Vesi ja Ilma) ja jälkimmäiset energiaa (esim. Tuli, Kylmä, Salamat, Valo ja Äänet). Varmaa on joka tapauksessa, että tältä alalta löytyvät tuhovoimaisimmat loitsut, joskin paljon rauhanomaisiakin käyttötapoja elementtien hallinnalle on. Saman elementin henget ovat yleensä melko samanlaisia luonteiltaan, mutta kun elementtejä on niin paljon...

Erikoisuuksia

Elementalismi-loitsuissa on joskus mahdollista neutralisoida loitsuja vastakkaisen elementin loitsuilla; ainakin Tuli ja Jää sekä Valo ja Pimeys ovat vastakkaisia elementtejä. Loitsuissa on yleensä avainsanana niiden elementtityyppi. Listassa huomioita eräistä elementeistä:

Loitsujen oletusarvoja

Elementalismin loitsujen ominaisuudet vaihtelevat paljon, ja ovat yleensä riippuvaisia käytetystä elementistä: Ilmalla on helppo vaikuttaa kauempanakin mutta yleensä melko heikosti, Maa on vahvaa mutta muutokset yleensä hitaita ja pysyviä. Mikäli Elementalismia on käytössä paljon, PJn kannattaa selvittää pelaajien kanssa yhteinen näkemys eri elementtien filosofioista, vahvuuksista ja heikkouksista. Elementalismi on yleensä varsin räiskyvää taikuutta, joten loitsujen kuvauksiin on suotavaa käyttää aina hiukan aikaa.

Vaikeusasteita

Esinetaikuus

Esinetaikuuden avulla oppipojat tekevät paremmin tulta kestäviä esineitä tai taikajuomia, siinä missä mestarit valmistavat lumottuja miekkoja tai lentäviä mattoja. Tunnetuimmat loitsut ovat rituaaleja, joiden avulla tehdään pysyvästi maagisia esineitä, mutta myös monia lyhytaikaisia efektejä on olemassa.

Erikoisuuksia

Esinetaikuusloitsujen rajoitus on, että ne käsittelevät vain tehtyjä esineitä. Niiden voima on siinä, että melkein kaikki hyödyllinen hahmojen ympärillä on jonkun tekemiä esineitä. Esinetaikuus on usein hiukan hitaampaa, ja paljon tehokkaampaa jos sitä käytetään harkitusti ja valmisteluihin eikä tilanteessa improvisoiden.

Loitsujen oletusarvoja

Esinetaikuus tapahtuu yleensä kosketus-etäisyydeltä, ja tunnetummat vaikutukset ovat rituaaleja joilla pysyvästi lumotaan esine. Silti, voi olla hyvin hyödyllistä lyhyt-aikaisesti esimerkiksi tylsyttää vastustajien miekat.

Vaikeusasteita

Luontotaikuus

Luontotaikuudella voidaan vaikuttaa niin kasveihin kuin eläimiinkin, mutta ei ihmisiin. Säiden ja maanviljelyksen hallinta on myös tätä alaa, ja moni kylänvelho on lunastanut arvostetun aseman taidoillaan. Toisaalta, eläinlaumoja hallitseva noita tai myrskyjä kutsuva shamaani voivat olla melkoisia ongelmia. Luonnonhenget ovat usein melko yksinkertaisia ja avuliaita.

Erikoisuuksia

Luontotaikuusloitsut ovat usein hiukan voimakkaampia kuin muiden alojen yhtä vaikeat taiat, mutta ne myös vaativat ikään kuin luonnonmukaista toimintaa: tiettyjä aineksia, sopivan paikan tai muuta vastaavaa. Ne voivat myös useammin vaatia nimenomaan luontotaikuuden pisteiden käyttämistä.

Loitsujen oletusarvoja

Luontotaikuus toimii hiukan helpommin muidenkin aistien kuin pelkästään näön tai kosketuksen kautta, ja mitä useamman aistin kautta kohteeseen vaikutetaan, sitä voimallisempi loitsu on. Kestoajat rajautuvat useammin auringonnousuun tai -laskuun (kuin keskipäivään tai -yöhön), tai sään tai vuodenaikojen vaihtumiseen, ja lyhyemmät kestoajat kehon luonnollisiin toimintoihin (taistelun aiheuttaman adrenaliiniryöpyn poistuminen, hiljalleen tuleva näläntunne, jne.) Luonnon tai sen puutteen kautta kohteiden rajaaminen on tärkeää; luontotaikuudella on melko vaikeaa vaikuttaa puoleen metsiköstä tai vesiputouksesta.

Vaikeusasteita

Mielitaikuus

Älyllisillä olennoilla on mieli ja eläimilläkin jonkunlainen. Vaikuttamalla siihen voidaan muuttaa muistoja, aiheuttaa harhakuvia tai myös tehostaa ajattelua. Kehittyneimmät velhot voivat antaa ajattelukyvyn luomalleen golemille tai irroittaa tietoisuutensa omasta kehostaan. Useimmille hengille ja aaveille voi puhua mielitaikuuden avulla, mutta muuten niihin vaikuttaminen on vaikeaa.

Erikoisuuksia

Mielitaikuuden suuri etu on, että se on yleensä näkymätöntä ja aineetonta. Sitä ei voi siis väistää tai torjua, ellei kohteella ole jotain keinoa havaita sitä, ja silloinkin näihin toimintoihin tulee +1N ellei havaitseminen itse ole myös Mielitaikuutta. Toisaalta, useimpia mielitaikuuden loitsuja voi vastustaa Sisukkuus-heitolla. Varovaisemmat mielitaikuuden osaajat koittavat siksi etukäteen vaikuttaa kohteen mielentilaan perinteisemmillä keinoilla, esimerkiksi juottamalla tämän humalaan, jolloin Sisukkuus-heitotkin luultavasti vaikeutuvat. Samalla taikuuden osaa tapahtumiin ei osata epäillä niin paljon...
Muillakin taikuuden aloilla on loitsuja, joiden vaikutuksia voi vastustaa Sisukkuus-heitolla. Näitä loitsuja voidaan joskus käsitellä kuin mielitaikuutta, joskin mahdollisesti +1N haitalla; PJ päättää tilanteen mukaan.

Loitsujen oletusarvoja

Mielitaikuus toimii paremmin, kun kohde on niin lähellä, että hänet voi tunnistaa; juuri mitkään loitsut eivät toimi yli virstan päähän. (Näkymättömissä olevat kohteet voi tietysti ensin etsiä toisella mielitaikuuden loitsulla.) Mielitaikuuden loitsut harvoin rajautuvat geometrisiin alueisiin, vaan nimenomaan johonkin yksilöön tai joukkoon. Periaatteessa hyvinkin isoihin joukkoihin voi vaikuttaa, se vain on vaikeaa.

Vaikeusasteita

Parannustaikuus

Parannustaikuus jakaantuu kahteen nimensä mukaiseen alaan: sillä voidaan parantaa vammoja, tai parantaa jonkin elollisen tai elottoman kykyjä tai ominaisuuksia. Parannustaikuutta käyttäviin henkilöihin luotetaan jonkun verran enemmän kuin loitsijoihin yleensä, koska tällä taikuuden alalla on vaikeampi aiheuttaa pahaa kuin muilla.

Erikoisuuksia

Mikäli muuta ei ole sanottu, vammoja parantavissa loitsuissa onnistumisasteet voivat lisätä parannuksen tehoa: toisella asteella +1 palautunut veri ja kolmannella asteella +1N palautettua verta.
Muistutettakoon myös, että mikäli loitsija käyttää Veritaikuutta, hän ei voi loitsia sellaisia loitsuja, jotka parantavat vammoja, palauttavat verta, pelastavat kuolemalta tai muuta vastaavaa. Mikäli loitsijalla on kuitenkin aivan pakottava tarve parantaa, hän voi valita uhraavansa pysyvästi yhden pisteen omaa Terveyttään tai Mahtiaan tarvittavan Veren lisäksi.
Kohteet jotka eivät halua ottaa vastaan parannustaikoja saavat yleensä tehdä Sisukkuus-heiton estääksen loitsun vaikutuksen.

Loitsujen oletusarvoja

Parannustaikuus vaatii yleensä kosketuksen, ja vammoja parantavien loitsujen efektit ovat useinmiten pysyviä. Nopeasti loitsitut hahmon kykyjä parantavat efektit kestävät yleensä enintään vuorokauden, pidemmät vaativat rituaalin. Efektin voi yleensä laajentaa muutamaan yksilöön, mutta ei sitä isompiin joukkoihin.

Vaikeusasteita

Peritaikuus

Peritaikuuden avulla käsitellään syviä maailmankaikkeuden voimia ja asioiden olemassaoloa. Tyypillisiä peritaikuuteen liittyviä asioita ovat aikaan ja paikkaan vaikuttaminen sekä muihin loitsuihin vaikuttavat loitsut. Peritaikuuden suurimmat loitsut ovat erittäin vaikeita hallita, ja vaatii paljon työtä ennen kuin näihin voimiin pääsee käsiksi. Peritaikuuden mestarit eivät vain toimi henkien kanssa, he voivat matkustaa näiden kotimaailmoihin!

Erikoisuuksia

Peritaikuudella tehty vaurio on hyvin epäluonnollista, eikä sitä siksi voi Haavojen hoidolla tai yrteillä parantaa; vain taikuudella tehty parantaminen tai luonnollinen parantuminen auttaa.

Loitsujen oletusarvoja

Toisin kuin muilla aloilla, peritaikuudessa kantama ei yleensä vaikuta loitsun vaikeuteen tai taikapistekulutukseen — etäisyys on vain eräs maailman ominaisuus, jonka ohi peritaikuus pääsee. Kohteista joukot eivät yleensä merkitse mitään, vaan yksilöä isommat loitsut vaikuttavat geometrisiin alueisiin. Aikaa on usein vaikeampaa ohittaa, joskin loitsujen kestot ovat syklien tarkoja pituuksia eivätkä luonnollisempia raja-aikoja. Peritaikuuden näkyvämmät loitsut ovat selkeämmin epäluonnollisen näköisiä kuin muilla aloilla.

Vaikeusasteita

Taistelutaikuus

Taistelutaikuus on kehittynyt sotaisten velhojen yhdistellessä eri aloja, ja sisältää kaikkea taistelussa itselle tai kumppaneille hyödyllistä ja jotain vihollista haittaavaakin.

Erikoisuuksia

Ellei asiasta erikseen mainita, kädessä oleva ase tai kilpi ei haittaa tavanomaisten taikojen loitsimista, joskin käteen sidotun aseen kanssa loitsimiseen tulee yleensä +1N koska käsi ei ole vapautettavissa. Vaikka niissä aseita paljon käytetään, rituaaleissa yleensä tarvitaan kädet vapaiksi.

Loitsujen oletusarvoja

Kestot hyvin harvoin ylittävät vuorokautta, mutta joidenkin loitsujen vaikutus voi jatkua monipäiväisen taistelun ja rituaaleilla sodankin loppuun (ei kuitenkaan koskaan yli vuotta). Kohteina ovat yleensä yksilöt, sotilasosastot tai esimerkiksi yksi linnoitus.

Vaikeusasteita

Salavihkaisuustaikuus

Salavihkaisuustaikuus on toinen vähätaikuuden lajeista. Jotkut velhot ovat juonitteluissaan tarvinneet alamaailman apua, ja näiden yhteyksien myötä on syntynyt tämä rosvojen, veijareiden ja salamurhaajien suosima taikuuden ala. Tämä taikuuden ala sisältää kaikenlaista huomaamattomuuteen, hämäämiseen ja huijaamiseen liittyvää.

Erikoisuuksia

Loitsimiseen +1N mikäli se tehdään julkisesti niin, että se on selvästi tunnistettavissa loitsimiseksi. Rituaaleihin tätä ei tule, kunhan ne tehdään piilopaikoissa, poissa näkevien silmien luota.

Loitsujen oletusarvoja

Salavihkaisuustaikuus on melko itsekästä, joten yleisin kohde on itse ja etäisyys kosketus. Muutamaan yksilöön vaikuttavia loitsuja on, mutta joukkoihin ei juuri mitään.

Vaikeusasteita

Illuusionismi

Tulossa lähiaikoina

Erikoisuuksia

Kaikilta muilta aloilta on lainataan näyttävimpien loitsujen muotoja, mutta jotkut koittavat myös kehittää taikuuden alaa itsessään. Suurin osa on tosiaan visuaalista, muutamat kokeilee äänillä, muilla aisteilla ei oikeastaan. Vahinkoa ei voi aiheuttaa.

Loitsujen oletusarvoja

Yleensä yksi lähellä oleva kohde lyhyellä kestolla.

Vaikeusasteita

Tulossa ehkä joskus myöhemmin jos joku pyytää: Nekromantia sekä Demonologia

Praedorin muutosten pääsivu
Taikuusjärjestelmän pääsivu