Tällä sivulla listataan muutoksia itse taitoihin. Aluksi käsitellään 
jo olemassa olevat taidot, sitten uudet taidot, ja sen jälkeen mitä 
ominaisuuksia mahdollisesti käytetään niiden taitojen kanssa, joilla ei 
ole määriteltyä pääasiallista ominaisuutta.
  
  Lopussa on myös lisäsäännöt vaihteleville 
taitohinnoille.
  
Osa vanhoista taidoista toimii nyt hiukan eri tavalla. Lisäksi seuraavat taidot poistetaan:
Kielitaito antaa nyt yhden kielitason jokaista taitotasoa kohti. Hahmo osaa tietysti yhä omaa kieltään syntyperäisesti, ja muiden kielien oppiminen syntyperäiselle tasolle vaatii vuosikausien oleskelua kulttuurissa, jossa kieltä käytetään.
Laulu ja soitto antaa nyt hahmolle kyvyn säestää yhdellä soittimella jokaista kahta taitotasoa kohti. Tällä tavalla valittujen soittimien erikoistumisilla ei ole tavanomaista rajoitusta erikoistumisen maksimitasolle.
Lukutaito ei rajoita Historian tai Kirjojen ja tieteiden tasoa suoraan. Sen sijaan näissä, kuten myös muissa Oppineisuuteen pohjautuvissa taidoissa, PJ voi vaatia erillistä heittoa asioita kirjallisista lähteistä tutkittaessa. Samoin tällaisten taitojen opettelu lukutaitoa korkeammalle tasolle on varmasti hitaampaa ja voi myös vaatia ylimääräisiä heittoja.
Viettely nimetään uudelleen ja sen käyttöä laajennetaan, eli tilalle tulee Suostuttelu. Suostuttelussa kysymys on luottamuksen rakentamisesta ja yhteisten päämäärien etsimisestä. Rauhallisella työllä voi pysyvästikin vaihtaa toisen osapuolen mielipiteitä, kiirellisemmällä puhuttamisella ehkä saa tämän sopimaan jotain jota hän ei miettimisen jälkeen hyväksykään. Viettely sopii yhä suostuttelun erikoistumisksi.
  Taikuudesta on omalla sivullaan enemmän, 
mutta kaikille eri taikuuden alojen taidoille ovat seuraavat asiat 
yhteisiä:
  
  Taitoa käytetään yleisimmin loitsimiseen, jolloin 
Mahti rajoittaa loitsimistaidon 
pääasiallista ominaisuutta, eli käytetään 
näistä kahdesta pienempää.  Toinen yleinen käyttö on taikuuden 
alan analysoiminen tai siihen liittyvien asioiden tietäminen, jolloin 
käytetään Oppineisuutta.  Jälkimmäisen avulla 
maallikotkin voivat tietää taikuudesta yhtä sun toista, vaikkeivät 
loitsia osaisikaan. 
  
  Hahmo kestää pahempia vammoja ja on muutenkin sitkeämpi tapaus, 
ainakin fyysisen vaurion suhteen.  Tämä taitotaso 
lisätään hahmon Terveyteen kirjan sivulla 32 
olevia taulukoita käytettäessä, eli sekä verta että 
syvää haavaa laskettaessa.  (PJ voi päättää, 
haluaako jatkaa taulukoita yläpäästä.)  Myös jotkin vammautumiseen tai 
paranemiseen liittyvät Terveys-heitot voi 
halutessaan korvata tämän taidon heitoilla (jolloin sitä käytetään kuten 
normaalia taitoa, eli puolet Terveydestä + 
taitotaso).
  
  Jokaista menetettyä verta kohti saa yhden 
Terveyteen korvamerkityn kokemuspisteen.  
PJ saattaa myös antaa ylimääräisiä kokemuspisteitä isommista 
haavoittumisista, kunhan niistä on ensin parannuttu.  Itsensä 
viiltelijät ansaitsevat PJ:ltä haavakuumeen eivätkä saa kokemuspisteitä.
  
  Tämän taidon pääasiallinen ominaisuus on 
Terveys ja toissijaisia ominaisuuksia ovat 
Voima ja Sisukkuus.
  
  Taikuutta osaamattomalla hahmolla on yhden kolmasosan 
Mahtinsa verran taikapisteitä, eikä hän voi 
niitä itse käyttää paitsi rituaaleissa tai tiettyjen taikaesineiden 
kautta.  Tämän taidon opeteltuaan hahmon taikapisteet kasvavat tämän 
taidon taitoarvoon (eli puolen 
Mahdista ja taitotason 
summa).  Taidon voi opetella periaatteessa kuka vain, mutta hyötyä siitä 
on enimmäkseen vain loitsijoille.  Tämän taidon avulla saa myös käyttöön 
taikuuden alojen omakohtaisia taikapisteitä.  Tarkempia tietoja tämän 
taidon käytöstä on 
taikuus-sivulla.
  
  Samoin kuin vammain keston kanssa, jokaista tarpeellisesti 
loihdittuun taikaan kulutettua taikapistettä kohti saa yhden 
Mahtiin korvamerkityn kokemuspisteen.  (Eli 
esimerkiksi taikapisteiden käyttäminen iltaisin ennen nukkumista 
johonkin turhiin loitsuihin ei tuo kokemuspisteitä.  PJ päättää 
tilanteen mukaan.)
  
 
  Tämän taidon pääasiallinen ominaisuus on 
Mahti ja toissijaisia ominaisuuksia ovat 
Sisukkuus ja Terveys.
  
  Kanavointi toimii kuten taikapisteet-taito, mutta siitä käyttöön 
saatavat pisteet ovat periaatteessa käytössä 
vain palvotun jumaluuden tavoitteita 
edistävään taikuuteen.  Kanavoinnin avaaminen vaatii yleensä jonkin 
pitemmän rituaalin (voi olla loitsu, mutta ei ole pakko), jossa hahmo 
vannoo valoja palvontansa kohteelle, ja hänet vihitään kirkon jäseneksi. 
  
  Hahmolla voi olla sekä tämä että taikapisteet-taito, joskin monet 
jumaluudet voivat pitää tätä epäluottamuksen osoituksena, ja useimmat 
eivät katso hyvällä jos tämän taidon aste ei ole taikapisteitä parempi.  
Jos kumpikin taito on avattu, alakohtaiset pisteet voi tällöin laskea 
siitä taidosta, joka on korkeampi.  Tästä taidosta saadut taikapisteet 
tulevat palvotulta jumaluudelta tai ainakin sen metafyysisestä 
suunnasta, joten pisteiden palautumisheittoihin tulee 
-1N verrattuna tavanomaisiin taikapisteisiin, 
ja PJ voi muutenkin palautella niitä hurskaasta käytöksestä.
  
  Tämän taidon pääasiallinen ominaisuus on 
Mahti ja toissijaisia ominaisuuksia ovat 
Sisukkuus, Karisma
ja Terveys.
  
  Opettaminenkin on oma taitonsa.  Kuka tahansa voi kouluttaa muita, 
mutta tämän taidon osaaja takoo opin koulutettavan päähän paljon 
nopeammin.  Opettamisen taitotaso lisätään 
koulutuksessa laskettavaan hahmojen taitojen erotukseen.  Sen lisäksi 
tämä taito mahdollistaa useamman hengen opettamisen kerrallaan
ilman haittoja. 
Opettamistaidosta ei tietenkään ole mitään hyötyä, jos opettaja ja 
opetettava ovat yhtä päteviä, eli taitotasot ovat yhtä suuret.  Myös 
erikoistumisia voi opettaa, samat säännöt pätevät, ja tällöin katsotaan 
tietenkin erikoistumisien erotusta.
  
 
  Tämän taidon pääasiallinen ominaisuus on 
Oppineisuus. 
  
  Kilpi on tehokas torjumaan iskuja, mutta torjua voi myös aseella, 
vaikka se hiukan riskialttiimpaa onkin.  Ja jos toisessa kädessä on ase, 
sopivassa tilanteessa voi myös kummallakin hyökätä.  Kahdella aseella 
taistelu on siis oma taitonsa, ja jos kummassakin kädessä on 
samalla taidolla käytettävä ase, niitä 
käytettäessä käytetään pienempää tästä ja asetaidosta.
  
 
  Tämän taidon pääasiallinen ominaisuus on 
Ketteryys. Tätä taitoa käytetään samalla 
ominaisuudella kuin itse asetta, eli osalla aseista 
Voiman kanssa.
  
Taidot, joille ei ole annettu pääasiallista ominaisuutta, käyttävät arvoa 6 puolikkaana pääasiallisesta ominaisuudesta. Pelitilanteissa niitä usein kuitenkin käytetään jonkin ominaisuuden kanssa; seuraavana on lista todennäköisiä ominaisuuksia.
| Taito | Mahdollisia ominaisuuksia | 
|---|---|
| Ammattitaito | VLP, SIS, KTR, OPP | 
| Kauppareitit | OPP, VLP, KAR | 
| Kielitaito | VLP, OPP, KAR | 
| Kädentaidot | KTR, VLP | 
| Sorminäppäryys | KTR, VLP, KAR | 
| Tiirikointi | KTR, VLP | 
| Yrtit & Myrkyt | OPP, VLP, TRV, KTR | 
Helposti käy niin, että osaa taidoista käytetään selvästi enemmän kuin toisia. Samoin esimerkiksi käyttötilanteiden merkittävyys voi vaihdella paljon. Jos kaikkien taitojen nopat maksavat kuitenkin nostettaessa yhtä paljon, tilanne vaikuttaa epäreilulta. Tätä voidaan korjata muokkaamalla taitojen (ja niiden erikoistumisten) noppien hintoja. Jaetaan siis taidot kolmeen luokkaan: olennaisiin (I), yleisiin (II), sekä harvoin käyttetäviin (III). Alla on ensin uusi taitojen jako, sitten uudet taulukot hahmonluontia ja pelin aikana kokemuspisteillä tehtävää hahmonkehitystä varten.
Hahmonluonnissa on nyt käytössä 200 pistettä taitoihin. Haitassa Nuoruus sekä edussa Ikä ja Kokemus annettu pistemäärä tuplataan. Mikäli erikoistumisia haluaa ottaa hahmonluonnissa, hinnat ovat puolet taitojen hinnoista alla olevassa taulukossa.
| Uusi taso | I | II | III | 
|---|---|---|---|
| Avaaminen | 6 | 4 | 2 | 
| 1-3 | 3 | 2 | 1 | 
| 4-6 | 6 | 4 | 2 | 
| 7-9 | 10 | 6 | 3 | 
Normaalissa taulukossa annettujen hintojen tilalla käytetään alla olevia hintoja. Muut tiedot (alkutaso, max. säälibonus) ovat kaikille samoja.
| Opittava | I | II | III | 
|---|---|---|---|
| Taito | 450 | 300 | 150 | 
| Erikoistuminen | 150 | 100 | 50 | 
| Nostettava | I | II | III | 
| Taito | 150 / 1N | 100 / 1N | 50 / 1N | 
| Erikoistuminen | 60 / 1N | 40 / 1N | 30 / 1N |