Luontotaikuusloitsut ovat usein hiukan voimakkaampia kuin muiden alojen yhtä vaikeat taiat, mutta ne myös vaativat enemmän: tiettyjä aineksia, sopivat paikan tai muuta vastaavaa. Ne myös useammin vaativat nimenomaan luontotaikuuden pisteiden käyttämistä.
  Tämä loitsu toimii kuin Parannustaikuuden
Myrkyn 
liennytys, seuraavin muutoksin: 
  Tämä loitsun vaikeus on matalampi, mutta se toimii vain luonnollisella 
tavalla tulleisiin myrkytyksiin (käärmeen purema, ötökän pisto, syöty 
sieni, lehti tai marja).  Mikäli kyseessä on näistä valmistettu myrkky, 
on vaikeus 3N.  Mineraalimyrkkyihin tämä loitsu ei 
tehoa.  Vähintään puolet tämän loitsun 
taikapisteistä on oltava Luontotaikuuden 
pisteitä.
  
Tämä loitsu toimii kuin Salavihkaisuustaikuuden hämäränäkö, ylläolevin muutoksin. Lisäksi, kohteen silmien ulkonäkö muuttuu valitun pimeässä näkevän eläimen silmien kaltaisiksi; yleisin ovat pöllön silmät, mutta myös kissan silmät ovat yleinen vaihtoehto.
  Kun ryhtyypi loitsija laulamahan, niin syntyy suo ympär' kohteen 
onnettoman.  Toisin sanoen, henkilön (tai pienen ryhmän) alla maa rupeaa 
yhtäkkiä vettymään, ja hän uppoaa suohon.  Kohde heittää 
haastavan 
Hyppy ja kiipeily-heiton, ja alla oleva taulukko 
kertoo, kuinka syvälle hän uppoaa.  Suossa ei liikkuminen juuri onnistu, 
ja toimintoihin tullee jotain haittoja; PJ päättää.  Suolämpäreen 
reunaan rämpiminen onnistuu Voima-heitoilla, 
kiiveten saatujen asteiden verran ylöspäin taulukossa.  Loitsun loputtua 
maa kuivuu, ja pois kömpiminen onnistuu helposti.
  
 
  Tätä loitsua varten kohteen pitää seistä luonnollisella maapinnalla, 
ei kuitenkaan kalliolla tai louhikossa.  Hiekka tai pieni sora kelpaa; 
tällöin alle ilmaantuu juoksuhiekkaa.  Kivetyllä tai muuten ohuesti 
päällystetyllä alueella loitsu toimii, kunhan alla on tavallista maata 
johon kiinteä pinta voi upota, mutta tällaisella rakennetulla alueella 
vaikeuteen tulee +1N.  Jos maasto on pehmeää ja 
vetistä, loitsun perusvaikeus on 3N, ja oikealla 
suolla 2N.
  
| Aste | Syvyys | Poistuminen | 
|---|---|---|
| 3 | Kuivilla | |
| 2 | Polviin | Rutiini VMA | 
| 1 | Vyötäröön | Haastava VMA | 
| Epäonnistui | Kainaloihin | Haastava VMA tai Uiminen | 
| Möhläys | Kaulaan | Vaikea VMA tai Uiminen | 
  Loitsija nostaa toisen kätensä ylös kohti myrskypilveä, sormet 
harottaen, osoittaa toisella luonnon vihan ansaitsevaa kohdettaan, ja 
kutsuu pilvestä salaman.  Tämä loitsu vaatii, että vaakasuunnassa puolen 
virstan sisällä kohteesta on tumma, myrskyä enteilevä pilvi.  Salama on 
siis enimmäkseen luonnollinen efekti, loitsu vain päättää hetken jolla 
se iskee ja ohjaa osuman kohteeseen.  Jos kohteen yläpuolella on 
matalalla oikea ukkospilvi, on vaikeus vain 4N.
  
 
  Kohde voi olla mitä vain pienen eläimen ja rakennuksen välillä; myös 
puut, vankkurit ja muu kelpaavat. Liikkumaan kykeneväkään kohde ei voi 
väistää millään luonnollisilla keinoilla.  Salama tekee kohteeseen 
1N vauriota jokaista kahta loitsun 
taitotasoa kohti.  Tällä vauriolla ei ole 
osumakohtaa, se ei aiheuta syvää haavaa ja tavanomainen panssari ei 
vähennä sitä.  Lisäksi kohde saa onnistumisasteen 
verran palovammoja: Jokaiselle palovammalle heitetään osumakohta ja 
vaurio yhdellä nopalle, ja tämä on suoraan vaurion kokoinen kyseisen 
kohdan syvä haava (panssarointi ei taaskaan 
suojaa).  Elävät kohteet kaatuvat aina maahan, elottomat kohteet 
hajoavat sopivassa määrin.
  
  Korkeammilla onnistumisasteilla salaman muoto muistuttaa jotain 
loitsijaan liittyvää, kuten hänen vaakunaansa, nimiriimuaan, kasvon 
profiilia tai muuta vastaavaa.  Lisäksi loitsija täyttyy samalla 
energiasta, ja asteen verran taistelueriä häneen 
osuvat kohteet saavat 1N vauriota hänestä 
lähtevistä pienistä salamoista.  Vähintään 
puolet tämän loitsun taikapisteistä on oltava
Luontotaikuuden pisteitä.
  
  Tämä taivaan voimannäyttö on erittäin vaikuttava. PJ voi päättää 
lisäefektejä halunsa mukaan: Kovaääninen jyrähdys voi vaikeuttaa 
kuulemista vähän aikaa.  Tai ehkä kaikki, jotka tajusivat velhon juuri 
kutsuneen salaman, voivat joutua onnistumaan 
Sisukkuus-heitoissa.