Luontotaikuusloitsut ovat usein hiukan voimakkaampia kuin muiden alojen yhtä vaikeat taiat, mutta ne myös vaativat enemmän: tiettyjä aineksia, sopivat paikan tai muuta vastaavaa. Ne myös useammin vaativat nimenomaan luontotaikuuden pisteiden käyttämistä.
Tämä loitsu toimii kuin Parannustaikuuden
Myrkyn
liennytys, seuraavin muutoksin:
Tämä loitsun vaikeus on matalampi, mutta se toimii vain luonnollisella
tavalla tulleisiin myrkytyksiin (käärmeen purema, ötökän pisto, syöty
sieni, lehti tai marja). Mikäli kyseessä on näistä valmistettu myrkky,
on vaikeus 3N. Mineraalimyrkkyihin tämä loitsu ei
tehoa. Vähintään puolet tämän loitsun
taikapisteistä on oltava Luontotaikuuden
pisteitä.
Tämä loitsu toimii kuin Salavihkaisuustaikuuden hämäränäkö, ylläolevin muutoksin. Lisäksi, kohteen silmien ulkonäkö muuttuu valitun pimeässä näkevän eläimen silmien kaltaisiksi; yleisin ovat pöllön silmät, mutta myös kissan silmät ovat yleinen vaihtoehto.
Kun ryhtyypi loitsija laulamahan, niin syntyy suo ympär' kohteen
onnettoman. Toisin sanoen, henkilön (tai pienen ryhmän) alla maa rupeaa
yhtäkkiä vettymään, ja hän uppoaa suohon. Kohde heittää
haastavan
Hyppy ja kiipeily-heiton, ja alla oleva taulukko
kertoo, kuinka syvälle hän uppoaa. Suossa ei liikkuminen juuri onnistu,
ja toimintoihin tullee jotain haittoja; PJ päättää. Suolämpäreen
reunaan rämpiminen onnistuu Voima-heitoilla,
kiiveten saatujen asteiden verran ylöspäin taulukossa. Loitsun loputtua
maa kuivuu, ja pois kömpiminen onnistuu helposti.
Tätä loitsua varten kohteen pitää seistä luonnollisella maapinnalla,
ei kuitenkaan kalliolla tai louhikossa. Hiekka tai pieni sora kelpaa;
tällöin alle ilmaantuu juoksuhiekkaa. Kivetyllä tai muuten ohuesti
päällystetyllä alueella loitsu toimii, kunhan alla on tavallista maata
johon kiinteä pinta voi upota, mutta tällaisella rakennetulla alueella
vaikeuteen tulee +1N. Jos maasto on pehmeää ja
vetistä, loitsun perusvaikeus on 3N, ja oikealla
suolla 2N.
Aste | Syvyys | Poistuminen |
---|---|---|
3 | Kuivilla | |
2 | Polviin | Rutiini VMA |
1 | Vyötäröön | Haastava VMA |
Epäonnistui | Kainaloihin | Haastava VMA tai Uiminen |
Möhläys | Kaulaan | Vaikea VMA tai Uiminen |
Loitsija nostaa toisen kätensä ylös kohti myrskypilveä, sormet
harottaen, osoittaa toisella luonnon vihan ansaitsevaa kohdettaan, ja
kutsuu pilvestä salaman. Tämä loitsu vaatii, että vaakasuunnassa puolen
virstan sisällä kohteesta on tumma, myrskyä enteilevä pilvi. Salama on
siis enimmäkseen luonnollinen efekti, loitsu vain päättää hetken jolla
se iskee ja ohjaa osuman kohteeseen. Jos kohteen yläpuolella on
matalalla oikea ukkospilvi, on vaikeus vain 4N.
Kohde voi olla mitä vain pienen eläimen ja rakennuksen välillä; myös
puut, vankkurit ja muu kelpaavat. Liikkumaan kykeneväkään kohde ei voi
väistää millään luonnollisilla keinoilla. Salama tekee kohteeseen
1N vauriota jokaista kahta loitsun
taitotasoa kohti. Tällä vauriolla ei ole
osumakohtaa, se ei aiheuta syvää haavaa ja tavanomainen panssari ei
vähennä sitä. Lisäksi kohde saa onnistumisasteen
verran palovammoja: Jokaiselle palovammalle heitetään osumakohta ja
vaurio yhdellä nopalle, ja tämä on suoraan vaurion kokoinen kyseisen
kohdan syvä haava (panssarointi ei taaskaan
suojaa). Elävät kohteet kaatuvat aina maahan, elottomat kohteet
hajoavat sopivassa määrin.
Korkeammilla onnistumisasteilla salaman muoto muistuttaa jotain
loitsijaan liittyvää, kuten hänen vaakunaansa, nimiriimuaan, kasvon
profiilia tai muuta vastaavaa. Lisäksi loitsija täyttyy samalla
energiasta, ja asteen verran taistelueriä häneen
osuvat kohteet saavat 1N vauriota hänestä
lähtevistä pienistä salamoista. Vähintään
puolet tämän loitsun taikapisteistä on oltava
Luontotaikuuden pisteitä.
Tämä taivaan voimannäyttö on erittäin vaikuttava. PJ voi päättää
lisäefektejä halunsa mukaan: Kovaääninen jyrähdys voi vaikeuttaa
kuulemista vähän aikaa. Tai ehkä kaikki, jotka tajusivat velhon juuri
kutsuneen salaman, voivat joutua onnistumaan
Sisukkuus-heitoissa.