Taikuuden kahdeksan alaa
Alla käsitellään lyhyesti yleisimpiä eri taikuuden aloja. Jokainen
taikuuden ala liittyy tiettyyn aiheeseen tai konseptiin, mutta alojen
rajat eivät ole tiukkoja. Kerrotaan siis mitä samankaltaisia tai jopa
samoja loitsuja löytyy eri aloilta, ja käydään läpi minkä taitojen
käyttöä voi auttaa milläkin taikuuden alalla.
Vähätaikuus
Kolme viimeistä alaa (Taistelu- ja Salavihkaisuustaikuus sekä
Illuusionismi) ovat vähätaikuutta. Näiden alat
ovat siinä määrin rajoitettuja, että niiden voimakkaampiinkin loitsuihin
riittää Taikuuden kipinä. Suurin osa
vähätaikuuden loitsuista on vaikeudeltaan 2N tai
3N. Kestoajat ovat lyhyitä, usein taistelueriä tai
minuutteja, harvoin yli vuorokautta eikä koskaan yli vuotta.
Vähätaikuudella ei voi kutsua henkiä tai puhua niille.
Elementalismi
Elementalisteja on montaa sorttia, ja useimmilla on käynnissä jatkuva
kiistely siitä, miten elementit jaotellaan. Yleinen jaottelutapa on
elementteihin ja voimiin, joista ensimmäiset ovat aineita (esim.
Metalli, Maa, Puu, Vesi ja Ilma) ja jälkimmäiset energiaa (esim. Tuli,
Kylmä, Salamat, Valo ja Äänet). Varmaa on joka tapauksessa, että tältä
alalta löytyvät tuhovoimaisimmat loitsut, joskin paljon rauhanomaisiakin
käyttötapoja elementtien hallinnalle on. Saman elementin henget ovat
yleensä melko samanlaisia luonteiltaan, mutta kun elementtejä on niin
paljon...
- Päällekkäisyyttä on jonkun verran Luonto- ja Esinetaikuuden kanssa
ja hiukan Salavihkaisuustaikuuden kanssa.
- Taitoja, joiden käyttöä Elementalismi voi tehostaa, ovat
Heittäminen, Hyppy ja kiipeily,
Uiminen ja Jouset sekä tietyt
Ammattitaidot.
- Elementalismin pääasiallinen ominaisuus on
Sisukkuus.
Erikoisuuksia
Elementalismi-loitsuissa on joskus mahdollista neutralisoida loitsuja
vastakkaisen elementin loitsuilla; ainakin Tuli
ja Jää sekä Valo ja
Pimeys ovat vastakkaisia elementtejä.
Loitsuissa on yleensä avainsanana niiden elementtityyppi. Listassa
huomioita eräistä elementeistä:
- Ilma, Vesi ja
Maa voivat joskus viitata kaikkiin kaasuihin,
nesteisiin ja kiinteisiin aineisiin.
- Happo tarkoittaa syövyttäviä asioita, voi
siis olla myös emästä; ero on toivottavasti pelin sisällä teoreettinen.
- Jää voi yleensä viitata myös muihin
selkeästi kylmiin asioihin kuten lumeen ja loskaan tai talviseen
myrskyyn.
- Metalli koskee niitä metalleja, joita
maailmassa yleensä tunnetaan; sisältää maagiset metallit mutta ei esim.
jotain lantanoideja ja aktinoideja.
- Tuli voi sisältää myös muuten lämpöä
tuottavia loitsuja. Tuli-loitsut voivat myös
tuottaa ohessa valoa, kuten luonnollinen tulikin, mutta yleensä pelkkää
Valoa tuottaville loitsuille on oma
avainsanansa.
Loitsujen oletusarvoja
Elementalismin loitsujen ominaisuudet vaihtelevat paljon, ja ovat
yleensä riippuvaisia käytetystä elementistä: Ilmalla on helppo vaikuttaa
kauempanakin mutta yleensä melko heikosti, Maa on vahvaa mutta muutokset
yleensä hitaita ja pysyviä. Mikäli Elementalismia on käytössä paljon,
PJn kannattaa selvittää pelaajien kanssa yhteinen näkemys eri
elementtien filosofioista, vahvuuksista ja heikkouksista. Elementalismi
on yleensä varsin räiskyvää taikuutta, joten
loitsujen kuvauksiin on
suotavaa käyttää aina hiukan aikaa.
Vaikeusasteita
- 2N vaikeudella voi sytyttää leirinuotion
kostuneet puut, hiljalleen möyhentää vihannespalstan maan tai saada
muutamaksi tunniksi pienen aavekynttilän seuraamaan loitsijaa.
- 3N voi heittää jäävasaman noin kymmenen
jaardin sisällä olevaan kohteeseen, luoda tunnistettavia ääniä tai
selvittää hetkessä kolikon arvometallien tarkat seossuhteet ja lähteet.
- 4N voi ampua tulipallon joka polttaa pahasti
pienen väkijoukon, luoda muutamia minuutteja kestävän syövyttävän
sadepilven tai jäädyttää kiinni kaikki aukiota ympäröivien rakennusten
ovet.
- 5N kykenee kaatamaan pienen armeijan
aiheuttamalla heidän alleen maanjäristyksen, kiroamaan viikoksi
kokonaisen kylän päivät iltahämärän pimeyteen tai kutsumaan vierelleen
kymmenen minuutin ajaksi suureen tuhoon kykenevän salaman ja ukkosen
hengen.
Esinetaikuus
Esinetaikuuden avulla oppipojat tekevät paremmin tulta kestäviä
esineitä tai taikajuomia, siinä missä mestarit valmistavat lumottuja
miekkoja tai lentäviä mattoja. Tunnetuimmat loitsut ovat rituaaleja,
joiden avulla tehdään pysyvästi maagisia esineitä, mutta myös monia
lyhytaikaisia efektejä on olemassa.
- Muiden alojen kumppaniksi tarvitaan Esinetaikuutta pysyvien
esineiden tekemiseen. Taistelutaikuuteen on tullut Esinetaikuudesta
paljon aseisiin ja panssareihin liittyviä loitsuja.
- Esinetaikuudella voi auttaa periaatteessa mitä vain taitoja,
joiden käytössä tarvitaan jotain esineitä. Erityisesti
Ammattitaidot ja Kädentaidot
hyötyvät Esinetaikuuden osaamisesta.
- Esinetaikuuden pääasiallinen ominaisuus on
Oppineisuus.
Erikoisuuksia
Esinetaikuusloitsujen rajoitus on, että ne käsittelevät vain tehtyjä
esineitä. Niiden voima on siinä, että melkein kaikki hyödyllinen
hahmojen ympärillä on jonkun tekemiä esineitä. Esinetaikuus on usein
hiukan hitaampaa, ja paljon tehokkaampaa jos sitä käytetään harkitusti
ja valmisteluihin eikä tilanteessa improvisoiden.
Loitsujen oletusarvoja
Esinetaikuus tapahtuu yleensä
kosketus-etäisyydeltä, ja
tunnetummat vaikutukset ovat rituaaleja joilla pysyvästi lumotaan esine.
Silti, voi olla hyvin hyödyllistä
lyhyt-aikaisesti
esimerkiksi tylsyttää vastustajien miekat.
Vaikeusasteita
- 2N vaikeudella saa muutamia yksinkertaisia
tietoja esineestä, voi tehdä miekasta huipputerävän yhdeksi
taistelueräksi tai puuportista kivikovan lyhyeksi aikaa.
- 3N voi vähäksi aikaa sulauttaa monta
lyhyempää puulankkua yhdeksi pitkäksi, saada yhden soihdun valaisemaan
kirkkaasti koko yön ajan tai palauttaa lommoutuneen ja ruostuneen
soppakauhan kuin uudeksi.
- 4N voi löysyttää ratsastajan kaikki soljet ja
hihnat, suojata puutalon tulipalolta päiväksi, tai laittaa henkilön
päällä olevat vaatteet puristamaan ja kuristamaan häntä.
- 5N nostaa muutamaksi tunniksi pienen
linnakkeen kivimurskasta, lumoaa maajussin varusteet ritarilliseksi
sotisovaksi (joka ei haittaa liikettä) yhden taistelun ajaksi tai
muuttaa virstan verran onnetonta kärrypolkua hyväksi valtatieksi.
Luontotaikuus
Luontotaikuudella voidaan vaikuttaa niin kasveihin kuin eläimiinkin,
mutta ei ihmisiin. Säiden ja maanviljelyksen hallinta on myös tätä
alaa, ja moni kylänvelho on lunastanut arvostetun aseman taidoillaan.
Toisaalta, eläinlaumoja hallitseva noita tai myrskyjä kutsuva shamaani
voivat olla melkoisia ongelmia. Luonnonhenget ovat usein melko
yksinkertaisia ja avuliaita.
- Päällekkäisyyttä on jonkun verran Elementalismin kanssa, ja jotkut
loitsut käyttävät Elementalismin avainsanoja. Muuten samankaltaisuuksia
löytyy vähän kaikkien muiden kanssa, joskin Peritaikuus ja Esinetaikuus
ovat epäluonnollisuudessan tietynlaisia vastakohtia Luontotaikuudelle.
- Taitoja, joiden käytössä Luontotaikuus voi auttaa, ovat
ensisijaisesti Erätaidot,
Metsästys, Uiminen,
Yrtit ja myrkyt sekä joskus
Ratsastus ja Väistö.
Joitain ominaisuus-heittoja voi myös helpottaa, jos keksii, minkä
eläimen ikonista ominaisuutta kohdehenkilöön olisi hyvä manata.
- Luontotaikuuden pääasiallinen ominaisuus on
Valppaus.
Erikoisuuksia
Luontotaikuusloitsut ovat usein hiukan voimakkaampia kuin muiden
alojen yhtä vaikeat taiat, mutta ne myös vaativat ikään kuin
luonnonmukaista toimintaa: tiettyjä aineksia, sopivan paikan tai muuta
vastaavaa. Ne voivat myös useammin vaatia nimenomaan luontotaikuuden
pisteiden käyttämistä.
Loitsujen oletusarvoja
Luontotaikuus toimii hiukan helpommin muidenkin aistien kuin
pelkästään näön tai kosketuksen kautta, ja mitä useamman aistin kautta
kohteeseen vaikutetaan, sitä voimallisempi loitsu on.
Kestoajat rajautuvat useammin
auringonnousuun tai -laskuun (kuin keskipäivään tai -yöhön), tai sään
tai vuodenaikojen vaihtumiseen, ja lyhyemmät kestoajat kehon
luonnollisiin toimintoihin (taistelun aiheuttaman adrenaliiniryöpyn
poistuminen, hiljalleen tuleva näläntunne, jne.) Luonnon tai sen
puutteen kautta
kohteiden rajaaminen on
tärkeää; luontotaikuudella on melko vaikeaa vaikuttaa puoleen
metsiköstä tai vesiputouksesta.
Vaikeusasteita
- 2N voi liennyttää luonnollisen myrkyn
vaikutusta, aiheuttaa hiukan häiritsevän lehtipyörteen kohteen
ympärille, tai lumota keväällä marjapensaan tuottamaan suuren määrän
mehukkaita marjoja syksyllä.
- 3N voi antaa henkilölle joksikin aikaa pöllön
pimeässä näkevät silmät, kutsua luokseen haluamansa metsäneläimen (mitä
mahtavampi eläin, sitä pitempään loitsiminen kestää) tai löytää äkkiä
pusikosta reitin jossa on ampiaispesä jonka voi tiputtaa suoraan
takaa-ajajien eteen.
- 4N voi laulaa kohteen suohon, kutsua esiin
luonnonhengen avuksi ja turvaksi päivien matkalle aavikon halki tai
kirota vuodeksi myllyn houkuttelemaan rottia ja muita viljansyöjiä.
- 5N voi nostaa joen uomastaan tulvimaan läpi
kaupungin, käristämään henkilön läheisestä pilvestä iskevällä salamalla,
tai punoa piikikkäistä kasveista peiton kokonaisen linnan ympärille ja
päälle.
Mielitaikuus
Älyllisillä olennoilla on mieli ja eläimilläkin jonkunlainen.
Vaikuttamalla siihen voidaan muuttaa muistoja, aiheuttaa harhakuvia tai
myös tehostaa ajattelua. Kehittyneimmät velhot voivat antaa ajattelukyvyn
luomalleen golemille tai irroittaa tietoisuutensa omasta kehostaan.
Useimmille hengille ja aaveille voi puhua mielitaikuuden avulla, mutta
muuten niihin vaikuttaminen on vaikeaa.
- Päällekkäisyyttä on hiukan Luonto-, Taistelu- ja
Salavihkaisuustaikuuden kanssa.
- Mielitaikuus pystyy auttamaan taidoissa, joissa ihmisten
kanssakäyminen on oleellista. Näitä ovat Esiintyminen,
Ihmistuntemus, Johtaminen,
Kaupanhieronta, Kielitaito,
Kovistelu, Opettaminen sekä
Suostuttelu.
Ominaisuus-heittojen helpottaminen on joskus mahdollista, jos kyseessä on
Valppaus, Sisukkuus,
Karisma tai Oppineisuus.
- Mielitaikuuden pääasiallinen ominaisuus on
Karisma.
Erikoisuuksia
Mielitaikuuden suuri etu on, että se on yleensä näkymätöntä ja
aineetonta. Sitä ei voi siis väistää tai torjua, ellei kohteella ole
jotain keinoa havaita sitä, ja silloinkin näihin toimintoihin tulee
+1N ellei havaitseminen itse ole myös
Mielitaikuutta. Toisaalta, useimpia mielitaikuuden loitsuja voi
vastustaa Sisukkuus-heitolla. Varovaisemmat
mielitaikuuden osaajat koittavat siksi etukäteen vaikuttaa kohteen
mielentilaan perinteisemmillä keinoilla, esimerkiksi juottamalla tämän
humalaan, jolloin Sisukkuus-heitotkin
luultavasti vaikeutuvat. Samalla taikuuden osaa tapahtumiin ei osata
epäillä niin paljon...
Muillakin taikuuden aloilla on loitsuja, joiden vaikutuksia voi
vastustaa Sisukkuus-heitolla. Näitä loitsuja
voidaan joskus käsitellä kuin mielitaikuutta, joskin mahdollisesti
+1N haitalla; PJ päättää tilanteen mukaan.
Loitsujen oletusarvoja
Mielitaikuus toimii paremmin, kun
kohde on niin
lähellä, että hänet voi tunnistaa; juuri mitkään loitsut eivät toimi
yli virstan päähän. (Näkymättömissä olevat kohteet voi tietysti ensin
etsiä toisella mielitaikuuden loitsulla.) Mielitaikuuden loitsut
harvoin rajautuvat geometrisiin
alueisiin, vaan nimenomaan johonkin yksilöön tai joukkoon.
Periaatteessa hyvinkin
isoihin joukkoihin voi vaikuttaa, se vain on vaikeaa.
Vaikeusasteita
- 2N voi aiheuttaa maajussille kohtuullisen
väsymyksen tunteen, saada summittaisen arvion viereisessä huoneessa
olevien henkilöiden määrästä tai tunnistaa voimakkaan pidätellyn
tunnereaktion.
- 3N saa yllätetyn henkilön vastaamaan
rehellisesti muutamaan kysymykseen, häiritsemään vastustajan aisteja tai
refleksejä taistelussa, tai lukemaan hetken toisen pinta-ajatuksia.
- 4N voi puhua ajatusten kautta toiselle,
johdattaa talollista väkeä käyttäytymään tietyllä tavalla yhden illan
ajan tai unohduttaa koko äskeisen keskustelun toisen henkilön mielestä.
- 5N tarvitaan antamaan yksinkertainen
ajattelukyky esineelle, astraalitasolla ruumiittomana liikkumiseen tai
lumoamaan vähäksi aikaa kaikki kaupungin lapset (tai rotat) seuraamaan
loitsijaa.
Parannustaikuus
Parannustaikuus jakaantuu kahteen nimensä mukaiseen alaan: sillä
voidaan parantaa vammoja, tai parantaa jonkin elollisen tai elottoman
kykyjä tai ominaisuuksia. Parannustaikuutta käyttäviin henkilöihin
luotetaan jonkun verran enemmän kuin loitsijoihin yleensä, koska tällä
taikuuden alalla on vaikeampi aiheuttaa pahaa kuin muilla.
- Vaihtoa on tapahtunut hiukan Luonto- ja Taistelutaikuuden kanssa.
- Parannustaikuus voi luonnollisesti auttaa
Haavojen hoito-taidon heitoissa, sekä joskus
sellaisessa taidonkäytössä, jossa parannetut ruumilliset
ominaisuudet voivat merkittävästi korvata taidon käyttöä, kuten
Heittäminen, Hiivintä,
Hyppy ja kiipeily,
Sorminäppäryys, Tappelu,
Uiminen sekä Väistö.
Myös ominaisuus-heittoja voi yleensä helpottaa, jos kyseessä ovat
Voima, Ketteryys,
Terveys tai Valppaus.
- Parannustaikuuden pääasiallinen ominaisuus on
Terveys.
Erikoisuuksia
Mikäli muuta ei ole sanottu, vammoja parantavissa loitsuissa
onnistumisasteet voivat lisätä parannuksen tehoa: toisella asteella
+1 palautunut veri ja kolmannella asteella
+1N palautettua verta.
Muistutettakoon myös, että mikäli loitsija käyttää
Veritaikuutta, hän
ei voi loitsia sellaisia loitsuja, jotka parantavat vammoja, palauttavat
verta, pelastavat kuolemalta tai muuta vastaavaa. Mikäli loitsijalla on
kuitenkin aivan pakottava tarve parantaa, hän voi valita uhraavansa
pysyvästi yhden pisteen omaa
Terveyttään tai
Mahtiaan tarvittavan
Veren lisäksi.
Kohteet jotka eivät halua ottaa vastaan parannustaikoja saavat yleensä
tehdä Sisukkuus-heiton estääksen loitsun
vaikutuksen.
Loitsujen oletusarvoja
Parannustaikuus vaatii yleensä
kosketuksen, ja vammoja
parantavien loitsujen efektit ovat useinmiten pysyviä. Nopeasti
loitsitut hahmon kykyjä parantavat efektit kestävät yleensä
enintään
vuorokauden, pidemmät vaativat rituaalin. Efektin voi yleensä
laajentaa muutamaan
yksilöön, mutta ei sitä isompiin joukkoihin.
Vaikeusasteita
- 2N voi siirtää itseltä kohteelle verta,
hetkeksi antaa toverille kissan notkeuden tai poistaa taisteluerän
ajaksi yhden syvän haavan antamat haitat.
- 3N palauttaa menetettyä verta, lieventää
myrkyn vaikutuksia tai antaa vähäksi aikaa kyvyn haistella jälkiä kuin
vainukoira.
- 4N parantaa syvän haavan ainakin osittain,
antaa ovea murskaavalle kumppanille härän voimat tai ajaa minkä vain
tavanomaisen taudin pois sairaasta.
- 5N pelastaa kuolevan henkilön syvän haavan,
kasvattaa henkilölle lentokykyiset siivet tai siunaa viikoksi kylän
niin, ettei siellä voi sairastua.
Peritaikuus
Peritaikuuden avulla käsitellään syviä maailmankaikkeuden voimia ja
asioiden olemassaoloa. Tyypillisiä peritaikuuteen liittyviä asioita
ovat aikaan ja paikkaan vaikuttaminen sekä muihin loitsuihin vaikuttavat
loitsut. Peritaikuuden suurimmat loitsut ovat erittäin vaikeita
hallita, ja vaatii paljon työtä ennen kuin näihin voimiin pääsee
käsiksi. Peritaikuuden mestarit eivät vain toimi henkien kanssa,
he voivat matkustaa näiden kotimaailmoihin!
- Päällekkäisyyttä ei sinänsä juuri muiden alojen kanssa ole, mutta
pysyvät (esineisiin liittymättömät) efektit tarvitsevat Peritaikuutta.
Jumaluuksien kanssa toimimiseen liittyy usein Peritaikuutta.
- Peritaikuudella on vaikea auttaa taitojen käytössä, mutta joskus
sillä voi helpottaa jotain taikomistaitoihin liittyvää.
- Peritaikuuden pääasiallinen ominaisuus on
Mahti.
Erikoisuuksia
Peritaikuudella tehty vaurio on hyvin epäluonnollista, eikä sitä siksi
voi Haavojen hoidolla tai yrteillä parantaa; vain
taikuudella tehty parantaminen tai luonnollinen parantuminen auttaa.
Loitsujen oletusarvoja
Toisin kuin muilla aloilla, peritaikuudessa
kantama ei yleensä vaikuta
loitsun vaikeuteen tai taikapistekulutukseen —
etäisyys on vain
eräs maailman ominaisuus, jonka ohi peritaikuus pääsee.
Kohteista joukot eivät yleensä
merkitse mitään, vaan yksilöä isommat loitsut vaikuttavat geometrisiin
alueisiin. Aikaa on usein vaikeampaa ohittaa, joskin loitsujen
kestot ovat syklien tarkoja
pituuksia eivätkä luonnollisempia raja-aikoja. Peritaikuuden näkyvämmät
loitsut ovat selkeämmin
epäluonnollisen näköisiä kuin
muilla aloilla.
Vaikeusasteita
- 2N voi arvioida kohteen taikuutta, ampua
hyvin pienen olemattomuuden säteen tai tehdä hetkellisen kilven
taikuutta vastaan.
- 3N voi etänähdä kaukaisiin paikkoihin,
rituaalilla pyhittää jonkin paikan tietylle jumaluudelle tai vahvistaa
jonkun muun loitsua.
- 4N lyhyeksi aikaa pyyhkiä toverin näkyvyyden
tästä maailmasta tehden hänestä näkymättömän, hidastaa hetkeksi aikaa, tai
selvittää pikkukylän papin suosion hänen jumaluutensa silmissä.
- 5N voi teleportoida toiseen paikkaan, suojata
kaupungin päiväksi vähäisemmältä taikuudelta tai avata portin toiseen
maailmaan.
Taistelutaikuus
Taistelutaikuus on kehittynyt sotaisten velhojen yhdistellessä eri
aloja, ja sisältää kaikkea taistelussa itselle tai kumppaneille
hyödyllistä ja jotain vihollista haittaavaakin.
- Parannus-, Mieli- ja Esinetaikuudesta on otettu eniten vaikutteita.
- Taistelutaikuus voi luonnollisesti auttaa kaikkien
taistelutaitojen kanssa sekä tehostaa taistelussa tehtäviä
erikoisliikkeitä (s. 48-55). Myös Ratsastusta voi
joskus tällä taikuudella helpottaa.
- Taistelutaikuuden pääasiallinen ominaisuus on
Voima.
- Taistelutaikuus on vähätaikuutta.
Erikoisuuksia
Ellei asiasta erikseen mainita, kädessä oleva ase tai kilpi ei haittaa
tavanomaisten taikojen loitsimista, joskin käteen sidotun aseen kanssa
loitsimiseen tulee yleensä +1N koska käsi ei ole
vapautettavissa. Vaikka niissä aseita paljon käytetään, rituaaleissa
yleensä tarvitaan kädet vapaiksi.
Loitsujen oletusarvoja
Kestot hyvin harvoin ylittävät
vuorokautta, mutta joidenkin loitsujen vaikutus voi jatkua monipäiväisen
taistelun ja rituaaleilla sodankin loppuun (ei kuitenkaan koskaan yli
vuotta). Kohteina ovat yleensä
yksilöt,
sotilasosastot tai
esimerkiksi yksi linnoitus.
Vaikeusasteita
- 2N voi hiukan parantaa taitojaan yhteen
taistelutoimintoon tai saada summittaisen arvion vastapuolen
taistelukyvyistä.
- 3N voi muutaman taisteluerän ajaksi parantaa
johtamansa pienryhmän taistelutaitoja, häiritä pahemmin yhden vihollisen
taistelua vähän aikaa tai keventää panssariaan niin ettei se haittaa
toimimista.
- 4N antaa kylälliselle maajusseja muutaman
minuutin ajaksi kokeneiden palkkasoturien taidot ja sisukkuuden tai
selvittää legendaarisen aseen taisteluissa auttavat taikavoimat.
- 5N antaa esimerkiksi lopputaistelun ajaksi
hyvän yleiskuvan kolmen armeijan välisestä taistelusta sekä kunkin
armeijan osastoista, niiden kyvyistä, johtajista ja todennäköisistä
käskyistä jota niille on annettu.
Salavihkaisuustaikuus
Salavihkaisuustaikuus on toinen vähätaikuuden lajeista. Jotkut velhot
ovat juonitteluissaan tarvinneet alamaailman apua, ja näiden yhteyksien
myötä on syntynyt tämä rosvojen, veijareiden ja salamurhaajien suosima
taikuuden ala. Tämä taikuuden ala sisältää kaikenlaista
huomaamattomuuteen, hämäämiseen ja huijaamiseen liittyvää.
- Useimmilta muilta aloilta on kähvelletty niitä loitsuja, jotka
auttavat keikan suorittamisessa.
- Taitoja, joiden käytössä salavihkaisuustaikuus voi yleensä auttaa,
ovat Hiivintä, Hyppy ja kiipeily,
Juonittelu, Kadut ja kapakat,
Sorminäppäryys, Tiirikointi,
Uhkapeli, Veitset sekä
Väistö. Tilanteeseen sopien myös
Ketteryyttä on mahdollista parantaa.
- Salavihkaisuustaikuuden pääasiallinen ominaisuus on
Ketteryys.
- Salavihkaisuustaikuus on vähätaikuutta.
Erikoisuuksia
Loitsimiseen +1N mikäli se tehdään julkisesti
niin, että se on selvästi tunnistettavissa loitsimiseksi. Rituaaleihin
tätä ei tule, kunhan ne tehdään piilopaikoissa, poissa näkevien silmien
luota.
Loitsujen oletusarvoja
Salavihkaisuustaikuus on melko itsekästä, joten yleisin
kohde on itse ja
etäisyys kosketus.
Muutamaan yksilöön
vaikuttavia loitsuja on, mutta joukkoihin ei juuri mitään.
Vaikeusasteita
- 2N voi saada pyyhkiä hajujälkensä esineestä
tai hiljentää panssarin siten ettei se päästä ääntä hiiviskellessä.
- 3N voi ympäröidä itsensä varjoilla, vaimentaa
ikkunan tai lukon rikkoutumisesta tulevan äänen tai tunnistaa
arvokkaimman esineen, joka kohteella on mukanaan.
- 4N voi herättää vasamaan verenhimon niin
että se koittaa ohjautua salamurhattavan sydämeen tai tehdä itsestään
niin merkityksettömän että kaupunginvartijoiden katseet ja ajatukset
ohittavat loitsijan.
- 5N saa esimerkiksi tietää huomaamattomimman
reitin kuninkaan palatsin kuhunkin huoneeseen ja nopeimman tien kustakin
pois.
Illuusionismi
Tulossa lähiaikoina
- Illuusiotaikuus lainaa hiukan elementalismilta, salavihkaisuus-,
mieli- sekä peritaikuudelta.
- Illusionismi voi auttaa taidoissa, joissa kuvallinen ilmaisu
vaikuttaa. Yleisimmin Esiintyminen,
Opettaminen sekä Sorminäppäryys
voivat hyötyä Illusionismista, ominaisuuksista enintään
Karisma eikä sekään kovin usein.
- Illusionismin pääasiallinen ominaisuus on
Valppaus.
- Illuusiotaikuus on vähätaikuutta.
Erikoisuuksia
Kaikilta muilta aloilta on lainataan näyttävimpien loitsujen muotoja,
mutta jotkut koittavat myös kehittää taikuuden alaa itsessään.
Suurin osa on tosiaan visuaalista, muutamat kokeilee äänillä,
muilla aisteilla ei oikeastaan.
Vahinkoa ei voi aiheuttaa.
Loitsujen oletusarvoja
Yleensä yksi lähellä oleva kohde lyhyellä kestolla.
Vaikeusasteita
- 2N ...
- 3N ...
- 4N ...
- 5N ...
Tulossa ehkä joskus myöhemmin jos joku pyytää: Nekromantia sekä Demonologia
Praedorin muutosten pääsivu
Taikuusjärjestelmän pääsivu