Aluksi yleisiä listoja.
Taikuuden alat | Loitsujen ominaisuudet |
---|
Ominaisuus rajoittaa | Taikuusala | Helpotettavat taidot, ominaisuudet & muut | Muuta |
---|---|---|---|
Voima (VMA) | Taistelu |
Taistelutaidot,
erikoisliikeet, (Ratsastus) |
VähäT. |
Terveys (TRV) | Parannus |
Haavojen hoito, (Heittäminen, Hiivintä, Hyppy ja kiipeily, Sorminäppäryys, Tappelu, Uiminen, Väistö; Voima, Ketteryys, Terveys, Valppaus) |
|
Ketteryys (KTR) | Salavihkaisuus |
Hiivintä,
Hyppy ja kiipeily,
Juonittelu,
Kadut ja kapakat,
Sorminäppäryys,
Tiirikointi,
Uhkapeli,
Veitset,
Väistö; (Ketteryys) |
VähäT. |
Valppaus (VLP) | Luonto |
Erätaidot,
Metsästys,
Uiminen,
Yrtit ja myrkyt, (Ratsastus, Väistö; kaikki ominaisuudet) |
|
Sisukkuus (SIS) | Elementalismi | Heittäminen, Hyppy ja kiipeily, Uiminen, Jouset, (Ammattitaito) | |
Karisma (KAR) | Mieli |
Esiintyminen,
Ihmistuntemus,
Johtaminen,
Kaupanhieronta,
Kielitaito,
Kovistelu,
Opettaminen,
Suostuttelu; (Valppaus, Sisukkuus, Karisma, Oppineisuus) |
|
Mahti (MHT) | Peritaikuus | (Kaikki taikuus) | |
Oppineisuus (OPP) | Esine |
Ammattitaito,
Kädentaidot, (Kaikki esineillä tehty) |
Avainsana | Selitys |
---|---|
Happo, Ilma, Jää, Maa, Metalli, Pimeys, Puu, Sähkö, Tuli, Valo, Vesi | Loitsu on kyseistä elementtityyppiä; muut loitsut voivat reagoida tähän. |
Heitettävä | Mahdollisuus parantaa taian osumista Heittäminen-taidon avulla. |
Pidäteltävä | Loitsun vaikutusta voi viivästyttää. |
Reaktio | Loitsun voi taikoa reaktiona |
Rituaali | Loitsu vaatii ylimääräistä välineistöä ja aikaa |
Veritaikuus | Loitsu käyttää loitsijan elinvoimaa (tai pahoissa loitsuissa jonkun muun); yleensä verta. |
Uhrautuen | Loitsija ottaa kohteelta jotain haitallista itselleen. |
Uskonnollinen | Tämä loitsu löytyy tyypillisesti vain eri jumaluuksien palvojilta. |
Alla olevat taulukot voivat vielä muuttua. ToDo: lisää parempien onnistumisasteiden käytöstä muuhun kuin taikapistevähennyksiin.
Aste | Alennus |
---|---|
1 | 0 |
2 | -1 tp. |
3 | -2 tp. |
Näistä taulukoista löytyvät tiedot, kuinka paljon enemmän loitsu
vaatii taikapisteitä tai vaikeutuu, jos loitsija
haluaa tehdä siitä tehokkaamman. Taulukoissa olevat vaikeutusnopat
eivät tuo ylimääräistä taikapistehintaa loitsuun, vaan "pelkästään"
Hinta-sarakkeen hinnan. Jos loitsun oletusarvo on tavanomaista isompi
(tai pienempi), sen kasvattaminen maksaa erotuksen verran, mutta
vähentäminen ei anna helpotusta, ellei taulukossa ole oikeasti ole
negatiivista lukua.
Esimerkiksi Tulipallon
kantama on 50 jd, eli sen kasvattaminen 200 jd
vaatii yhden taikapisteen enemmän, virstaan
+1N sekä 2 tp. ja taivaanrantaan
+2N sekä 3 tp., mutta keskipisteen vieminen 10 jd
tai alle ei vähennä taikapistehintaa. (Kosketus-kantama antaa kyllä -1
tp., mutta tällöin loitsija saa itse palaa omassa
tulipallossaan...)
Lyhyen hetken taistelussa vaikuttavat loitsut kestävät loitsun heittäjän seuraavaan toimintoon asti, mutta niitä voi halutessaan vähän pidentää. Yli 6 erää kestävissä loitsuissa voi jo siirtyä lyhytkestoisten loitsujen taulukkoon.
Kesto | Nopat | Hinta |
---|---|---|
1 erä | Oletus | |
3 erää | +1N | +2 tp. |
6 erää | +1N | +4 tp. |
Monet "1 päivän" kestävät loitsut toimivat tämänhetkisen päivän tai yön loppuun ja sen jälkeen vielä seuraavan yön tai päivän loppuun. Maksimikeston (miltei vuorokauden) saa siis taikomalla loitsun hiukan auringonnousun tai -laskun jälkeen. Jotkut loitsut voivat tällä tavoin reagoida myös keskipäivään tai -yöhön.
Kesto | Nopat | Hinta |
---|---|---|
1 min | -1 tp. | |
10 min | Oletus | |
30 min | +1 tp. | |
2 tuntia | +1N | +2 tp. |
6 tuntia | +2N | +3 tp. |
1 päivä | +3N | +5 tp. |
Päivän pituus toimii myös täällä kuten yllä on mainittu. 1 vuodenaika on noin kolme kuukautta, eli seuraavaan täyteen tai uuteen kuuhun, ja sen jälkeen kaksi ja puoli kuunkiertoa; toisaalta, joskus asia saattaa olla kiinni nimenomaan kesä- ja talvipäivänseisauksista tai kevät- ja syyspäiväntasauksista. 1 vuosi on seuraavaan edellisestä neljästä päivästä ja sitten kolme niiden välistä jaksoa lisää.
Kesto | Nopat | Hinta |
---|---|---|
1 tunti | -1 tp. | |
1 päivä | Oletus | |
3 päivää | +1N | +2 tp. |
1 viikko | +2N | +4 tp. |
1 kuukausi | +3N | +7 tp. |
1 vuodenaika | +4N | +10 tp. |
1 vuosi | +4N | +15 tp. |
Oletuksena Itse- tai Kosketus-loitsuja ei koskaan voi muuttaa Kantama-loitsuiksi.
Etäisyys | Nopat | Hinta |
---|---|---|
Itse | Oletus | |
Kosketus | +1N | +1 tp. |
Kantama-loitsut | ||
Kosketus | -1 tp. | |
10 jd | Oletus | |
50 jd | +1 tp. | |
200 jd | +2 tp. | |
virsta | +1N | +3 tp. |
taivaanranta | +2N | +4 tp. |
Laajennettaessa muiden kohteiden tulee olla ensisijaisen kohteen välittömässä läheisyydessä, niin että niiden voidaan katsoa muodostavan jonkinlaisen ryhmän.
Määrä | Nopat | Hinta |
---|---|---|
1 | Oletus | |
2-3 | +2N | +2 tp. |
4-8 | +3N | +4 tp. |
Määrät ovat tarkoituksella hiukan päällekkäisiä. PJ saa päättää ja jopa venyttää kategorioita tilanteen ja joukon luonteen mukaan – puoli tusinaa satunnaista maajussia menee ensimmäisen rivin mukaan, puoli tusinaa kokenutta soturia toisen.
Määrä | Nopat | Hinta |
---|---|---|
1-8 | Oletus | |
5-30 | +1N | +1 tp. |
20-150 | +2N | +2 tp. |
100-750 | +2N | +4 tp. |
500-5000 | +3N | +6 tp. |
5000+ | +4N | +8 tp. |