Praedorin taikasysteemin loitsuista yleensä

Loitsulistat

Yleistä

"Elolliset" kohteet tarkoittaa ihmisiä, mahdollisesti muita lajeja tai rotuja sekä eläimiä. "Elottomat" ovat kivet, metallit, lasi, jää, jne., sekä myös kuolleiden kasvien tai eläinten osista valmistetut asiat. Kasvit lasketaan yleensä elottomiksi ja henget yleensä elollisiksi, mutta PJ voi päättää tapauskohtaisesti näiden kanssa.
Varmaan lisää tulee vielä.

Loitsujen ominaisuuksista

Loitsuilla on yleensä seuraavat erikseen määritellyt ominaisuudet. Kaikkia ominaisuuksia ei ole aina kerrottu; tällöin taikuusalan kuvauksessa saattaa olla lisätietoja, tai ominaisuus ei ole mitenkään oleellinen loitsun toiminnalle.
"+"-merkki tarkoittaa, että loitsun kyseistä ominaisuutta voi halutessaan voimistaa loitsutaulukkosivulta löytyvän taulukon mukaisesti.
"*" tarkoittaa, että loitsua voi voimistaa muulla tavoin, joka kerrotaan loitsun kuvauksessa.
Huom: kummassakin tapauksessa loitsun osaamistaso rajoittaa käytettävien taikapisteiden määrää (2 tp / taso).
Sulut tarkoittavat ehdollisia muutoksia loitsuun, esimerkiksi aste-vaikutuksen, ympäristön tai muun seikan takia.
"†"-merkki tarkoittaa, että kyseiseen ominaisuuteen liittyy erikoistapaus, josta kerrotaan loitsun kuvauksessa.

Vaikeus

Tämä on loitsun perusvaikeus, eli kuinka monta noppaa heitetään kun tätä loitsua yritetään loitsia. Taitoarvoon lisätään tietysti loitsun osaamistaso, sekä mahdollisesti sopiva erikoistuminen. Jollei muuta mainita, loitsu kuluttaa näin monta taikapistettä. Tässä kohdassa voidaan mainita myös muut muutokset loitsun kuluttamiin taikapisteisiin, elleivät ne liity selkeästi johonkin muuhun ominaisuuteen.

Etäisyys

Etäisyydet kuuluvat yleensä yhteen kahdesta luokasta: Kosketus tai Kantama. Näissä kummassakin on alijaottelua, ja lisäksi on olemassa tiettyjä erikoisia etäisyyksiä.
Kosketus-etäisyyden loitsut vaativat aina, että loitsija koskee kohteeseensa. Henkilöön kohdistuvissa loitsuissa riittää tukeva kosketus johonkin osaan kohteen kehoa; yleensä tämä tehdään kädellä mutta myös muu loitsijan kehon osa kelpaa. Ihokontakti ei ole tarpeen ellei asiasta erikseen mainita. Rajoitetumpi muoto on Itse, jolloin oletuksena loitsu toimii vain loitsijaan itseensä. Jotkin loitsut antavat mahdollisuuden koskettaa kädessä pidetyllä esineellä; tästä kerrotaan kuvauksessa.
Kantama-loitsut toimivat kauempaa; yleinen etäisyys on 10 jaardia, mutta muitakin on. Loitsijan pitää nähdä kohde tai muuten selkeästi tietää, missä tämä on. Kuulohavainto ei yleensä riitä, mutta kosketuksen avulla loitsu osuu kyllä, joskin loitsu saattaa tällöin vaikuttaa myös loitsijaan. Etäisyyden kasvattaminen on melko helppoa.
Muita etäisyyksiä on esimerkiksi Yhteys, jolloin loitsijalla tulee olla jokin kohteelle tärkeä esine, jonka kautta loitsu vaikuttaa.

Kohde

Kohde on yleensä yksi kolmesta seuraavasta:

Yksilö tarkoittaa yhtä henkilöä tai esinettä. Joillain loitsuilla on mahdollista laajentaa vaikutus useampaan henkilöön, mutta ei koskaan kovin isoon joukkoon; sitä varten on oma kohteensa, Joukko, jolla on myös oma, helpompi laajennusmääränsä. Mikäli oletuskantama on Itse, pitää ensin ottaa myös etäisyyslisäys Kosketukseen.
Kolmas yleinen kohde on jokin Alue. Yleisiä alueita ovat Piste, Säde ja Pallo, joskin muitakin voi olla. Piste on nimensä mukaisesti pistemäinen kohde, ja säde on kahden pisteen välinen suora(hko) viiva. Säteelle annetaan jokin pituus, se yleensä lähtee loitsijasta, ja se ei voi ylittää loitsun kantamaa. Pallolle annetaan vastaavasti säde, mutta sen alue voi ylittää loitsun kantaman kunhan pallon keskipiste on kantaman sisäpuolella. Kaikki kolme yleensä pysyvät paikallaan ja joko vaikuttavat jotenkin ympäristöönsä tai jos jokin tulee loitsun alueelle.
Jotkin loitsut voivat myös vaikuttaa muihin alueisiin, kuten yhteen rakennukseen, jokeen, peltoon jne. Näissä tapauksissa loitsujen kuvaukset kertovat miten (tarkasti) alue määritellään.

Kesto

Loitsun vaikutukset tapahtuvat sen keston ajan. Loitsut on jaettu kestoaikojensa perusteella alla olevaan neljään luokkaan:

Välitön loitsu kestää vain ohikiitävän hetken, ja sitten on aiheuttanut efektinsä, joskin vaikutukset ovat yleensä pysyviä. Taisteluerä-kestoinen loitsu kestää vähintään loitsijan seuraavaan vuoron loppuun asti, ja joskus useampiakin eriä. Taistelun ulkopuolella PJ arvioi keston haluamallaan tavalla, mutta efekti on useimmiten ohi alle minuutissa. Lyhytaikainen loitsu kestää jonkin ajan, usein noin 10 minuuttia, mutta joskus enemmän tai vähemmän. Keston lisäyksessä ehdoton maksimiaika näille on vuorokausi. Pitkäaikainen loitsu kestää ainakin päivän, ja mahdollisesti pitempään, mutta enintään vuoden. Jos kesto on jokin luonnollinen sykli, se on yleensä kyseisen syklin vaiheen loppuun, ja sitten vaiheita yksi vähemmän kuin niiden kokonaismäärä; taulukoita ennen on annettu esimerkkejä näistä. Rituaalien vaikutus voi kestää vuosisatojakin, mutta niiden vaikutukset kuvataan erikseen.

Aste-vaikutus

Tässä kohdassa mainitaan, miten onnistumisen aste yleensä vaikuttaa loitsuun. Parempi aste parantaa aina jollain tavalla loitsun tehoa, joskaan jos asiaa ei ole mainittu niin asia jää PJn päätettäväksi. Joidenkin taikuuden alojen kuvauksissa kerrotaan näistä mahdollisista vaikutuksista, samoin kuin onnistumisastetaulukoissa.

Avainsanat ja lyhenteet

Avainsanat-kohdassa on muistutuksena lyhyessä muodossa muita kyseiseen loitsuun liittyviä erikoisuuksia. Avainsanoista kerrotaan lyhyesti omassa taulukossaan.

Kuvaus

Loitsun kuvaus sisältää yleisiä tietoja loitsusta, kuten minkälaisia sanoja tai tekoja loitsijan pitää tehdä, miltä loitsu näyttää ja mitä vaikutuksia sillä on.
Pelaajat saavat toki muuttaa kuvauksia, kunhan muistetaan että loitsujen on tarkoitus olla näkyviä ja näyttäviä, eli loitsimista ei yleensä voi piilottaa (tosin luonnollisesti Salavihkaisuustaikuuden loitsut ovat miltei aina melko huomaamattomia).

Vanhojen praedor-muutosten pääsivu
Nykyinen pääsivu